Metaphotographic Dialogues between Sebastião Salgado and Filmmakers Wim Wenders y Juliano Ribero in The Salt of the Earth (2014)
Diálogos fotocinematográficos entre Sebastião Salgado y los cineastas Wim Wenders y Juliano Ribeiro en La sal de la tierra (2014)
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URI: http://hdl.handle.net/10818/50935Visitar enlace: https://palabraclave.unisabana ...
ISSN: 0122-8285
DOI: 10.5294/pacla.2022.25.2.7
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Parejo, NekaneFecha
05/23/2022Resumen
The Salt of the Earth (2014) gathers two filmmakers, Wim Wenders and Ju-liano Ribero, and a photographer, Sebastião Salgado, to document Salgado’s career and personal environment, which are highly related to his work. This research sets out three specific objectives: to define how these filmmakers characterize Salgado’s persona and photographic act, to determine how his images are inserted in the film narration, and to figure out the most com-mon photographic marks and effects in the movie. Methodologically, we have used the qualitative version of content analysis using Phillippe Dubois’ contributions concerning the formulas to incorporate photography into the cinema, Raymond Bellour’s work on photography as a real object in film productions, and Vítor Magalhães’s insights about high-speed photography applied to the film image. We conclude that the most recurrent photogra-phic marks are the succession of photographs that make up the film narra-tion, image freezes, and overlays. These effects initially combine images from the family archive to later focus on Salgado’s photographic projects. La sal de la tierra (The Salt of the Earth, 2014) reúne a los cineastas Wim Wenders y Juliano Ribeiro y al fotógrafo Sebastião Salgado para documentar la trayectoria de este último y su entorno personal, altamente vinculado con su obra. Esta investigación plantea tres objetivos específicos: precisar cómo estos cineastas caracterizan la figura de Salgado y su acto fotográfico, determinar cómo se insertan sus imágenes en la narración fílmica y averiguar cuáles son las marcas y efectos fotográficos más recurrentes en la película. Metodológicamente, nos hemos servido de la versión cualitativa del análisis de contenido a partir de las aportaciones de Phillippe Dubois, en relación con las fórmulas que permiten la inserción de la fotografía en el cine; de los trabajos de Raymond Bellour sobre la fotografía como objeto real en las producciones cinematográficas; y de Vítor Magalhães sobre el congelado de imagen fílmica. Concluimos que las marcas fotográficas más recurrentes son la sucesión de fotografías que conforman la narración fílmica, los congelados de imagen y las sobreimpresiones. Estos efectos combinan en un primer momento imágenes del archivo familiar para centrarse posteriormente en los proyectos fotográficos de Salgado.
Ubicación
Palabra Clave, 25(2), e2527