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dc.contributor.authorGonzález Blasco, Pablo
dc.contributor.authorS.P. Pinheiro, Thais Raquel
dc.contributor.authorUlloa Rodríguez, Mauricio Fernando
dc.contributor.authorAngulo Calderón, Nohora Mercedes
dc.date.accessioned2022-02-04T14:37:37Z
dc.date.available2022-02-04T14:37:37Z
dc.date.issued2009-10-21
dc.identifier.citationGonzález-Blasco, P., Pinheiro, T., Ulloa-Rodríguez, M., & Angulo-Calderón, N. (2010). El cine en la formación ética del médico: un recurso pedagógico que facilita el aprendizaje. Persona Y BioéTica, 13(2).es_CO
dc.identifier.issn0123-3122
dc.identifier.otherhttps://personaybioetica.unisabana.edu.co/index.php/personaybioetica/article/view/1573
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/49646
dc.description14 páginases_CO
dc.description.abstractInstruction on ethics for physicians and medical students is as sociated with the humanistic perspective required in medical training. In today's world, teaching ethics and fostering humanism demands innovative solutions, inasmuch as teaching theory alone is not enough. The broad field of human emotions opens up new and promising of possibilities for emotional education to support ethical training in a way that is consistent, modern and efficient. This is the reason for using the humanities in medical education. Cinema goes well with young students' universe, which is one immersed in a culture of images and emotions. When used with a method that is becoming more and more consistent —clips of scenes, simultaneous comments by the facilitator and discussion groups - cinema emergesas an attractive alternative for teaching ethics. It facilitates learning by encouraging students to contemplate and reflect, which is the real basis for philosophical exercise of the medical profession.en
dc.description.abstractLa formación ética de médicos y estudiantes de medicina está intrínsecamente relacionada con la dimensión humanística de la educación médica. Enseñar ética y promover el humanismo requiere hoy en día soluciones innovadoras dado que la enseñanza teórica se muestra insuficiente. El amplio campo de las emociones abre un panorama nuevo y promisorio de posibilidades para que la educación afectiva apoye la formación ética de modo consistente, moderno y eficaz. Este es el motivo de utilizar las humanidades en la educación de los futuros médicos. El cine sintoniza con el universo de los jóvenes estudiantes, universo presidido por una cultura de la emoción y de la imagen. Cuando es utilizado con una metodología que se va tornando cada vez más consistente —clips de escenas, comentarios simultáneos del facilitador, grupos de discusión—, el cine surge como una alternativa sugestiva en la formación ética. De este modo se facilita el aprendizaje porque se promueve la reflexión, que es la base del ejercicio filosófico de la profesión médica.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherPersona y Bioéticaes_CO
dc.relation.ispartofseriespers.bioét. vol.13 no.2 Chia July/Dec. 2009
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherCinees_CO
dc.subject.otherEducación médicaes_CO
dc.subject.otherÉticaes_CO
dc.subject.otherEnseñanzaes_CO
dc.titleEl cine en la formación ética del médico: un recurso pedagógico que facilita el aprendizajees_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO


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