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Retos para el crecimiento del ecoetiquetado: lecciones de la etiqueta ecológica de la UE en España

dc.contributor.authorPrietoSandoval, Vanessa
dc.contributor.authorMejía Villa, Andrés
dc.contributor.authorOrmazabal, Marta
dc.contributor.authorJaca, Carmen
dc.date.issued2019-04-04
dc.identifier.citationPrieto-Sandoval, V., Mejía-Villa, A., Ormazabal, M. et al. Retos para el crecimiento del ecoetiquetado: lecciones de la etiqueta ecológica de la UE en España. Evaluación del ciclo de vida de Int J 25, 856–867 (2020). https://doi.org/10.1007/s11367-019-01611-zes_CO
dc.identifier.issn1614-7502
dc.identifier.otherhttps://link.springer.com/content/pdf/10.1007/s11367-019-01611-z.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/48504
dc.description12 páginas
dc.description.abstractAbstract Purpose The European Ecolabel (EU Flower) has the mission to encourage cleaner production and influence consumers to promote Europe’s transition to a circular economy. Nonetheless, little is known about EU Ecolabel evolution; it is not clear what the drivers that encourage its implementation are. Thus, this study aims to assess the growing acceptance of the EU Ecolabel in the European Union, and Spain more specifically, by examining product and service categories and geographical regions. Methods The methodological approach taken in this study is a mixed methodology based on the triangulation method by consulting the EU Ecolabel scheme database, EU Ecolabel delegates from some autonomous regions, and the academic literature. Also, a geographic analysis was run in the ArcGIS Software with data about the accumulation of licenses assigned in 2016. Results and discussion The analysis shows that most products in Spain that have been awarded the EU Ecolabel belong to the following categories: Do-It-Yourself Products (paint and varnish), Paper Products, Cleaning Up Products, and Electronic Equipment. At the same time, the study showed that this ecolabel faces significant obstacles in its diffusion, such as the competition with environmental labels launched previously in Europe and other regional labels. Conclusions The results of this study indicate the existence of five drivers that may encourage the implementation of EU Flower in a region: (1) public management, (2) communication strategy, (3) sustainable public procurement criteria, (4) local income per capita, and (5) international trade incentives. Finally, this study provides essential recommendations for policymakers to trigger ecolabeling practices such as the need to improve the understanding of the EU ecolabel impact in different levels of activity, which means countries, regions, industrial clusters, firms, and consumers. Also, this investigation identifies areas for further research, and it expresses the need to develop business case studies about ecolabeling with the objective to visualize this phenomenon as an eco-innovation process.en
dc.description.abstractObjetivo La Etiqueta Ecológica Europea (Flor de la UE) tiene la misión de fomentar la producción más limpia e influir en los consumidores para promover la transición de Europa hacia una economía circular. No obstante, se sabe poco sobre la evolución de la etiqueta ecológica de la UE; no está claro cuáles son los impulsores que alientan su implementación. Por lo tanto, este estudio tiene como objetivo evaluar la creciente aceptación de la etiqueta ecológica de la UE en la Unión Europea, y España más específicamente, mediante el examen de categorías de productos y servicios y regiones geográficas. Métodos El enfoque metodológico adoptado en este estudio es una metodología mixta basada en el método de triangulación consultando la base de datos del esquema de etiqueta ecológica de la UE, los delegados de etiqueta ecológica de la UE de algunas regiones autónomas y la literatura académica. Asimismo, se ejecutó un análisis geográfico en el Software ArcGIS con datos sobre la acumulación de licencias asignadas en 2016. Resultados y discusión El análisis muestra que la mayoría de los productos en España que han obtenido la etiqueta ecológica de la UE pertenecen a las siguientes categorías: Productos de bricolaje (pintura y barniz), Productos de papel, Productos de limpieza y Equipos electrónicos. Al mismo tiempo, el estudio mostró que esta ecoetiqueta enfrenta importantes obstáculos en su difusión, como la competencia con las etiquetas ambientales lanzadas anteriormente en Europa y otras etiquetas regionales. Conclusiones Los resultados de este estudio indican la existencia de cinco impulsores que pueden fomentar la implementación de EU Flower en una región: (1) gestión pública, (2) estrategia de comunicación, (3) criterios de contratación pública sostenible, (4) renta local per cápita y (5) incentivos al comercio internacional.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isoenges_CO
dc.publisherThe International Journal of Life Cycle Assessmentes_CO
dc.relation.ispartofseriesThe International Journal of Life Cycle Assessment, Special issue The Future of Ecolabels, 25, 856-867.
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCircular economy toolen
dc.subjectEco-innovationen
dc.subjectEcolabelingen
dc.subjectEnvironmental certificatesen
dc.subjectEU Floweren
dc.subjectSpainen
dc.titleChallenges for ecolabeling growth: lessons from the EU Ecolabel in Spainen
dc.titleRetos para el crecimiento del ecoetiquetado: lecciones de la etiqueta ecológica de la UE en Españaes_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.identifier.doi10.1007/s11367-019-01611-z


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