Soft Factors in the Management of Integration Supply Chains and/or Networks: Approximation to a Conceptual Model
Factores Blandos en la Gestión de Integración de las Cadenas y/o Redes de Abastecimiento: Aproximación a un Modelo Conceptual
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URI: http://hdl.handle.net/10818/43147Visitar enlace: https://scielo.conicyt.cl/scie ...
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ISSN: 0718-0764
DOI: 10.4067/S0718-07642018000200103
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2018-04Resumen
This article analyzes the importance of soft factors in the interaction management in supply chains/networks, and presents a conceptual model that shows the role of these factors in these chains / networks. The review of the literature shows that soft determinants of integration and management of these chains correspond to intangible factors associated with the way organizations relate and behave. It was also found that, although the literature mentions several soft factors, almost always analyzed separately by the different authors, for this study, they are all grouped into three factors: social capital, organizational culture and knowledge management. These three factors are considered in the proposed model. The model suggests that all supply chain/network needs to be considered as a competitive strategy and for this it is necessary to consider these factors as relevant, in an integrated way, because they contribute to generate value in a sustainable way for each company as well as for all the companies and stakeholders of the chain / network. Este artículo analiza la importancia de los factores blandos en la gestión de integración en las cadenas/ redes de abastecimiento y plantea un modelo conceptual que muestra el rol de esos factores en las cadenas/redes. La revisión de la literatura mostró que los determinantes blandos de la integración y gestión de esas cadenas corresponden a factores intangibles asociados a la forma en que las organizaciones se relacionan y se comportan. También se encontró que, aunque la literatura menciona diversos factores blandos, casi siempre analizados de forma separada por los diferentes autores, todos ellos se pueden agrupar en tres factores: el capital social, la cultura organizacional y la gestión del conocimiento. Estos tres factores integran el modelo propuesto. El Modelo propone que toda cadena/red de abastecimiento requiere ser pensada como una estrategia competitiva. Para ello, es necesario considerar estos factores como relevantes, de forma integrada, porque contribuyen a generar valor de manera sostenible tanto para cada empresa como para el conjunto de las empresas y partes interesadas de la cadena/red.
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Ubicación
Inf. tecnol. vol.29 no.2 La Serena Mar. 2018