Mostrar el registro sencillo del ítem
Factores influyentes en la competencia de los docentes en servicio en la planificación CLIL
dc.contributor.author | Custodio Espinar, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 6/2/2020 17:01 | |
dc.date.available | 6/2/2020 17:01 | |
dc.date.issued | 2020-11-05 | |
dc.identifier.citation | Custodio-Espinar, M. (2019). Factores que influyen en la competencia de los docentes en servicio en la planificación de CLIL. Revista Latinoamericana de Contenido y Aprendizaje Integrado de Idiomas, 12 (2), 207-241. https://doi.org/10.5294/laclil.2019.12.2.2 | es_CO |
dc.identifier.issn | 2011-6721 | |
dc.identifier.other | https://laclil.unisabana.edu.co/index.php/LACLIL/article/view/12009 | |
dc.identifier.other | https://laclil.unisabana.edu.co/index.php/LACLIL/article/view/12009/pdf | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10818/41447 | |
dc.description | 35 páginas | es_CO |
dc.description.abstract | In spite of the multiple competencies necessary to design and deliver proper Content and Language Integrated Learning (CLIL) lessons, the teachers’ linguistic proficiency is the primary competence considered in the accreditation of CLIL teachers in Spain. However, teachers’ competence in planning CLIL lessons is key to bilingual education. This article explores this competence and reports on the several factors that influence the level of integration of CLIL methodological principles in the lesson planning style of in-service teachers at primary and secondary education. The factors studied are the stage of education, curricular subjects, teacher education, status at school, years teaching CLIL and type of school in a sample of 383 in-service CLIL teachers. Results show statistically significant differences in all the factors studied except in the stage of education (primary-secondary) and the type of school (state-semiprivate). These results reveal a high heterogeneity in the sample, which allows the description of the CLIL teacher profiles according to the factors that influence their competence in planning and delivering CLIL lessons. It is concluded that education and training in CLIL competencies, such as planning CLIL lessons, is also necessary in order to achieve a more homogeneous competence profile of the teachers. Therefore, a review of the academic programs and of the accreditation model so as to guarantee that they include prescriptive education and training in CLIL is recommended, since the quality and sustainability of bilingual programs also depends on teachers’ competence in CLIL and not only on the students’ academic results. | en |
dc.description.abstract | A pesar de las múltiples competencias necesarias para diseñar y ofrecer lecciones adecuadas de aprendizaje integrado de contenido y lenguaje (CLIL), la competencia lingüística de los docentes es la competencia principal considerada en la acreditación de docentes de CLIL en España. Sin embargo, la competencia de los maestros en la planificación de las lecciones de CLIL es clave para la educación bilingüe. Este artículo explora esta competencia e informa sobre los diversos factores que influyen en el nivel de integración de los principios metodológicos de CLIL en el estilo de planificación de lecciones de los maestros en servicio en la educación primaria y secundaria. Los factores estudiados son la etapa de educación, las materias curriculares, la formación del profesorado, el estado en la escuela, los años de enseñanza de CLIL y el tipo de escuela en una muestra de 383 docentes en servicio de CLIL. Los resultados muestran diferencias estadísticamente significativas en todos los factores estudiados, excepto en la etapa de educación (primaria-secundaria) y el tipo de escuela (estado-semiprivado). Estos resultados revelan una alta heterogeneidad en la muestra, lo que permite la descripción de los perfiles de maestros CLIL de acuerdo con los factores que influyen en su competencia en la planificación y entrega de lecciones CLIL. Se concluye que la educación y la capacitación en las competencias de CLIL, como la planificación de lecciones de CLIL, también son necesarias para lograr un perfil de competencia más homogéneo de los docentes. Por lo tanto, se recomienda una revisión de los programas académicos y del modelo de acreditación para garantizar que incluyan educación y capacitación prescriptivas en CLIL. | es_CO |
dc.format | application/pdf | es_CO |
dc.language.iso | eng | es_CO |
dc.relation.ispartofseries | Revista Latinoamericana de Contenido y Aprendizaje Integrado de Idiomas, 12 (2), 207-241 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.source | instname:Universidad de La Sabana | es_CO |
dc.source | reponame:Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana | es_CO |
dc.subject.other | CLIL teacher competencies | eng |
dc.subject.other | CLIL lesson plan | eng |
dc.subject.other | Teacher education | eng |
dc.subject.other | Competencias docentes CLIL | es_CO |
dc.subject.other | Plan de clase CLIL | es_CO |
dc.subject.other | Formación del profesorado | es_CO |
dc.subject.other | Formación inicial del profesorado | es_CO |
dc.subject.other | Formación docente en servicio | es_CO |
dc.subject.other | Educación bilingue | es_CO |
dc.title | Factores influyentes en la competencia de los docentes en servicio en la planificación CLIL | es_CO |
dc.type | journal article | es_CO |
dc.publisher.department | Dirección de Publicaciones | es_CO |
dc.type.hasVersion | publishedVersion | es_CO |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.identifier.doi | 10.5294/laclil.2019.12.2.2 | |
dcterms.references | Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (Eds.) (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Boston, MA: Allyn & Bacon (Pearson Education Group). | eng |
dcterms.references | Assessment Reform Group (ARG). (2012). Assessment for learning: Ten principles. Retrieved from http://www.hkeaa.edu.hk/DocLibrary/SBA/ HKDSE/Eng_DVD/doc/Afl_principles.pdf | eng |
dcterms.references | Ball, P., Kelly, K., & Clegg, J. (2015). Putting CLIL into practice. Oxford, UK: Oxford University Press. | eng |
dcterms.references | Banegas, D. L. (2012). CLIL Teacher development: Challenges and experiences. Latin American Journal of Content and Language Integrated Learning, 5(1), 46–56. https://doi.org/10.5294/laclil.2012.5.1.4 | eng |
dcterms.references | Banegas, D. L. (2015). Sharing views of CLIL lesson planning in language teacher education. Latin American Journal of Content and Language Integrated Learning, 8(2), 104–130. https://doi.org/10.5294/laclil.2015.8.2.3 | eng |
dcterms.references | Bentley, K. (2010). The TKT (Teaching Knowledge Test) course. CLIL module: Content and language integrated learning. Cambridge, UK: Cambridge University Press | eng |
dcterms.references | Bertaux, P., Coonan, C. M., Frigols, M. J., & Mehisto, P. (2010). The CLIL teacher’s competence grid. Common Constitution and Language Learning (CCLL) Comenius Network. Retrieved from http://tplusm.net/ CLIL_Competences_Grid_31.12.09.pdf | eng |
dcterms.references | Bloom, B. S. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals by a committee of college and university examiners. New York, NY: David McKay | eng |
dcterms.references | Brüning, C. I., & Purrmann, M. S. (2014). CLIL pedagogy in Europe: CLIL teacher education in Germany. Utrecht Studies in Language and Communication, (27), 315–338. | eng |
dcterms.references | Calle-Casado, J. J. (2015). Teacher training for CLIL: Lessons learned and ways forward (PhD dissertation). Universidad de Jaen, Jaen. | eng |
dcterms.references | Council of Europe. (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge, UK: Cambridge University Press. | eng |
dcterms.references | Coyle, D. (1999). Supporting students in content and language integrated contexts: Planning for effective classrooms. In J. Marsh (Ed.), Learning through a foreign language – models, methods and outcomes (pp. 46–62). London,UK: Centre for Information on Language Teaching and Research (CILT) | eng |
dcterms.references | Coyle, D. (2007). Content and language integrated learning: towards a connected research agenda for CLIL pedagogies. International Journal of Bilingual Education, 10, 543–562. https://doi.org/10.2167/beb459.0 | eng |
dcterms.references | Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010). CLIL – Content and language integrated learning. Cambridge, UK: Cambridge University Press. | eng |
dcterms.references | Cummins, J. (1999). BICS and CALP: Clarifying the distinction (Report No. ED438551). Washington, D.C.: ERIC Clearinghouse on Languages and Linguistics | eng |
dcterms.references | Custodio-Espinar, M. (2012). Appendix C. Lesson planning: CLIL young learner lesson. In J. Harmer (Ed.), Essential teacher knowledge (pp. 251– 252). Harlow, UK: Pearson | eng |
dcterms.references | Dale, L., & Tanner, R. (2012). CLIL Activities. A resource for subject and language teachers. Cambridge, UK: Cambridge University Press. | eng |
dcterms.references | Delicado, G., & Pavón, V. (2016). Training primary student teachers for CLIL: Innovation through collaboration. Pulso. Revista de Educación, 39, 35–57. https://revistas.cardenalcisneros.es/index.php/PULSO/article/view/213 | eng |
dcterms.references | European Commission. Retrieved Education and training: The Bologna Process and the European Higher Education Area. Retrieved from https://ec.europa.eu/education/policies/higher-education/bologna-process-and-european-higher-education-area_en | eng |
dcterms.references | European Commission. (1995). White paper on education and training – Teaching and learning – Towards the learning society. Luxembourg, Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities. | eng |
dcterms.references | Krashen, S. D. (1985). The input hypothesis: Issues and implications. New York, NY: Longman. | eng |
dcterms.references | Lancaster, N. K. (2016). Stakeholder perspectives on CLIL in a monolingual context. English Language Teaching, 9(2), 148–177. https://doi. org/10.5539/elt.v9n2p148 | eng |
dcterms.references | Ley Orgánica 8/2013, of 9 December, para la Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE, organic law for the improvement of quality of education), Boletín Oficial del Estado (BOE). 10 December 2013 | eng |
dcterms.references | Llinares, A., Morton, T., & Whittaker, R. (2012). The role of language in assessment in CLIL. In A. Llinares, T. Morton, and R. Whittaker (Eds.), The roles of language In CLIL (280–315). Cambridge, UK: Cambridge Scholar Publishing | eng |
dcterms.references | Llull, J., Fernández, R., Johnson, M., & Peñafiel, E. (2016). Planning for CLIL: Designing effective lessons for the bilingual classroom. Madrid, Spain: CCS. | eng |
dcterms.references | Lofft-Basse, R. (2016). Assessment for learning in the CLIL classroom: A corpus-based study of teacher motivational L2 strategies and student motivation and metacognitive abilities (PhD dissertation). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid. | eng |
dcterms.references | López-Hernández, A. (2016). Language analysis for English and CLIL teachers: A practical guide. Madrid, Spain: CCS. | eng |
dcterms.references | Marsh, D. (1994). Bilingual education & Content and Language Integrated Learning. International association for cross-cultural communication, language teaching in the member states of the European Union (Lingua), University of Sorbonne, Paris | eng |
dcterms.references | Marsh, D. (2012). Content and Language Integrated Learning (CLIL). A development trajectory. Córdoba, Argentina: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba. | eng |
dcterms.references | Marsh, D., Mehisto, P., Wolff, D., & Frigols, M. J. (2010). European Framework for CLIL Teacher Education: A framework for the professional development of CLIL teachers. Graz, Austria: European Centre for Modern Languages. | eng |
dcterms.references | Mehisto, P. (2012). Criteria for producing CLIL learning material. Encuentro, 21, 15–33. https://eric.ed.gov/?id=ED539729 | eng |
dcterms.references | Mehisto, P., Marsh, D., & Frigols, M. J. (2008). Uncovering CLIL: Content and language integrated learning in bilingual and multilingual education. Oxford, UK: Macmillan Education. | eng |
dcterms.references | Morton, T. (2016). Conceptualizing and investigating teachers’ knowledge for integrating content and language in content-based instruction. Journal of Immersion and Content-Based Language Education, 4(2), 144– 167. https://doi.org/10.1075/jicb.4.2.01mor | eng |
dcterms.references | Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). (2014). TALIS 2013 results: An international perspective on teaching and learning. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264196261-en | eng |
dcterms.references | Pavón-Vázquez, V., & Ellison, M. (2013). Examining teacher roles and competences in Content and Language Integrated Learning (CLIL). Linguarum Arena, 4, 65–78. https://ojs.letras.up.pt/index.php/LinguarumArena/article/view/3967 | eng |
dcterms.references | Pérez-Cañado, M. L. (2012). CLIL research in Europe: Past, present, and future. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 15(3), 315–341. https://doi.org/10.1080/13670050.2011.630064 | eng |
dcterms.references | Pérez-Cañado, M. L. (2015). Training teachers for plurilingual education: A Spanish case study. In D. Marsh, M. L. Pérez-Cañado, & J. Ráez-Padilla (Eds.), CLIL in action: Voices from the classroom (pp. 165–187). Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing | eng |
dcterms.references | Pérez-Cañado, M. L. (2016). Teacher training needs for bilingual education: in-service teacher perceptions. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 19(3), 266–295. https://doi.org/10.1080/1367005 0.2014.980778 | eng |
dcterms.references | Pérez-Cañado, M. L. (2017). CLIL teacher education: Where do we stand and where do we need to go? In M. E. Gómez, and R. Johnstone (Eds.), Educación bilingüe: tendencias educativas y conceptos claves (pp. 129–144). Madrid, Spain: Secretaría General Técnica | eng |
dcterms.references | Pérez-Cañado, M. L. (2018). Innovations and challenges in CLIL teacher Training. Theory into Practice, 57(3), 1–10. https://doi.org/10.1080/004 05841.2018.1492238 | eng |
dcterms.references | Ruiz, M. (2016). Bilingual education: Experience from Madrid (Masters dissertation). Centro de Estudios Monetarios y Financieros (CEMFI), Madrid. https://doi.org/10.21832/9781783096701-011 | eng |
dcterms.references | Ruiz de Zarobe, Y. (2013). CLIL implementation: From policymakers to individual initiatives. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 16(3), 231–243. https://doi.org/10.1080/13670050.2013.777383 | eng |
dcterms.references | Salaberri-Ramiro, S. (2010). Teacher training programmes for CLIL in Andalusia. In D. Lasagabaster, & Y. Ruiz de Zarobe (Eds), CLIL in Spain: Implementation, results and teacher training (pp. 140–161). Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing | eng |
dcterms.references | Shepherd, E., & Ainsworth, V. (2017). English impact. An evaluation of English language capability. Madrid, Spain: British Council. | eng |
dcterms.references | Snow, M. A., Met, M., & Genesee, F. (1992). A conceptual framework for the integration of language and content instruction. In P. A. Richard-Amato & M. A. Snow (Eds.), The multicultural classroom: Reading for content-area teachers. New York, NY: Addison-Wesley Publishing Company. | eng |
dcterms.references | Wewer, T. (2014). Assessment of young learners’ English proficiency in bilingual content instruction CLIL. Turku, Finland: Annales Universitatis Turkuense | eng |
dcterms.references | Wylie, E. C., & Lyon, C. J. (2015). The fidelity of formative assessment implementation: Issues of breadth and quality. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 22(1), 140–160. https://doi.org/10.1080/096 9594X.2014.990416 | eng |
dcterms.references | Comunidad de Madrid. (2014). Datos y cifras de la educación 2013–2014. Madrid, Spain: Consejería de Educación, Juventud y Deporte | spa |
dcterms.references | Comunidad de Madrid. (2016). I fase de la evaluación del programa bilingüe de la comunidad de Madrid. Retrieved from http://www.comunidad.madrid/servicios/educacion/evaluacion-programa-bilingue | spa |
dcterms.references | Comunidad de Madrid. (2017). Informe 2017 sobre el sistema educativo en la comunidad de Madrid, Curso 2015-2016. Madrid, Spain: Consejo Escolar, Consejería de Educación e Investigación | spa |
dcterms.references | Comunidad de Madrid. (2018). Evaluación del programa bilingüe de la comunidad de Madrid. Consejería de Educación e Investigación. Retrieved from http://www. comunidad.madrid/servicios/educacion/evaluacion-programa-bilingue | spa |
dcterms.references | Custodio-Espinar, M. (2019). Los principios metodológicos AICLE (aprendizaje integrado de contenido y lengua). Madrid, Spain: Fundación Universitaria Española. | spa |
dcterms.references | Custodio-Espinar, M., & Caballero-García, P. A. (2016). CLIL, TIC e innovación en la enseñanza bilingüe de las etapas obligatorias. In EDUNOVATIC 2016. I Congreso Virtual Internacional de Educación, Innovación y TIC. Libro de actas (pp. 574–583). REDINE. Red de Investigación e Innovación Educativa | spa |
dcterms.references | Custodio-Espinar, M., & García-Ramos, J. M. (2019). Medida de la competencia para programar AICLE y diagnóstico de las necesidades de formación docente. Bordón. Revista de Pedagogía, 0 (Advance). https:// doi.org/10.13042/Bordon.2019.72250 | spa |
dcterms.references | Fernández-Cézar, R., Aguirre-Pérez, C., & Harris, C. (2013). La formación de maestros en Aprendizaje Integrado de Contenidos en Lengua Extranjera (AICLE): Un estudio en Castilla, La Mancha. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 6(1), 33–44. | spa |
dcterms.references | Garijo, A. H., Alcalá, D. H., & Pueyo, Á. P. (2018). Percepción de coordinadores de programas bilingües y docentes de Educación Física en inglés en secundaria sobre el proceso de implantación y desarrollo del bilingüismo en la Comunidad de Castilla y León. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (33), 63–68. https:// recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/54423 | spa |
dcterms.references | Gisbert, X., Martínez de Lis, M. J., & Gil, G. (2015). El rendimiento en lengua inglesa en programas bilingües en España. NABE Journal of Research and Practice, 6(1) 254–310. https://www2.nau.edu/nabej-p/ojs/index. php/njrp/article/view/94 | spa |
dcterms.references | Herrero-Rámila, C. (2015). El programa de colegios bilingües de la Comunidad de Madrid. Un análisis del proceso de cambio ocurrido a través de sus profesores (PhD dissertation). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid. | spa |
dcterms.references | Jover, G., Fleta, T., & González, R. (2016). La formación inicial de los maestros de educación primaria en el contexto de la enseñanza bilingüe en lengua extranjera. Bordón, Revista de Pedagogía, 68(2), 121–135. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68208 | spa |
dcterms.references | Madrid-Manrique, M. & Madrid-Fernández, D. (2014). La formación inicial del profesorado para la educación bilingüe. Granada, Spain: Universidad de Granada | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2016a). PISA 2015. Programa para la Evaluación Internacional de los Alumnos. Informe español. http:// www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/pisa-2015/pisa2015preliminarok.pdf?documentId=0901e72b8228b93c | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2016b). TIMSS 2015. Estudio internacional de tendencias en matemáticas y ciencias. Informe español: resultados y contexto. Retrieved from https://www.mecd.gob.es/dctm/inee/ internacional/timss2015final.pdf?documentId=0901e72b822be7f5 | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2017a). Datos y cifras. Curso escolar 2017-18. Retrieved from https://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/dms/mecd/servicios-al-ciudadano-mecd/ estadisticas/educacion/indicadores-publicaciones-sintesis/datos-cifras/Datosycifras1718esp.pdf | spa |
dcterms.references | Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2017b). Sistema estatal de indicadores de la educación. Edición 2017. Retrieved from http://www. educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/indicadores-publicaciones-sintesis/sistema-estatal-indicadores.html | spa |
dcterms.references | Pérez-Torres, I. (2015). Principios AICLE. Metodología. La lengua. Andamiaje. Diseño de actividades. Retrieved from http://www.isabelperez.com/clil.htm | spa |
dcterms.references | Perines, H. (2018). ¿Por qué la investigación educativa no impacta en la práctica docente? Estudios sobre Educación, 34, 9–27. https://doi. org/10.15581/004.34.9-27 | spa |
dcterms.references | Tamariz, M., & Blasi, D. E. (2016). Consecuencias de la educación bilingüe en educación primaria y secundaria en la Comunidad de Madrid. Retrieved from https://researchportal.hw.ac.uk/en/publications/consequences-of-bilingual-education-in-primary-and-secondary-scho | spa |
dc.identifier.eissn | 2322-9721 |
Ficheros en el ítem
Ficheros | Tamaño | Formato | Ver |
---|---|---|---|
No hay ficheros asociados a este ítem. |