Show simple item record

dc.contributor.advisorDe la Espriella Castro, Clemencia
dc.contributor.authorBarrero Reyes, Ana María
dc.contributor.authorCalle Azula, Maria Andrea
dc.date.accessioned2012-11-19T13:23:50Z
dc.date.available2012-11-19T13:23:50Z
dc.date.created2012
dc.date.issued2012-11-19
dc.identifier.citationAkhtar, Z. (2012). The effect of parenting style of parents on the attachment styles of undergraduate students. Language in India, 12, 1, 555-566
dc.identifier.citationÁlvarez, M., Ramírez, B., Silva, A., Coffin, N. y Jiménez, M. (2009). La relación entre depresión y conflictos familiares en adolescentes. International Journal of Pshychology and Pshychological Therapy, 9, 2, 205-216.
dc.identifier.citationBandelow, B., Charimo, A., Wedekind, D., Broocks, A., Hajak, G. y Rüther, E. (2004). Early traumatic life events, parental rearing styles, family history of mental disorders, and birth risk factors in patients with social anxiety disorder, Ur Arch Psychiatry Clin Neurosci. 254, 397-405.
dc.identifier.citationBaumrind, D. (1996). The discipline controversy revisited. Family Relations, 45,4, 405- 414.
dc.identifier.citationBaumrind, D. (1994). The social context of child maltreatment. Family Relations, 43, 4, 360-368.
dc.identifier.citationBaumrind, D., (2005). Patterns of parental authority and adolescent autonomy. New Directions for Child and Adolescent Development, 108, 61-69.
dc.identifier.citationBecerra, S., Roldán, W. y Aguirre, M. (2008). Adaptación del cuestionario de crianza parental (pcri.m) en Canto Grande. Pensamiento Psicológico, 4, 11, 135 – 150.
dc.identifier.citationBronfenbrenner, U.,(1979). The ecology of human development. Estado Unidos de América; President and Fellows of Harvard College
dc.identifier.citationBronfenbrenner, U.,(2002). La ecología del desarrollo humano. Barcelona, España: Editorial Paidos.
dc.identifier.citationCarlson, L. y Tanner, J. (2006). Understanding parental beliefs and attitudes about children`s sexual behavior: insights from parental style. The Journal of Consumer Affairs, 40, 1, 144-162.
dc.identifier.citationCliment, G., (2009) Voces, silencios y gritos. Revista Argentina de Sociología. 7,12-13 ISSN 1667-9261 (2009).186-213.
dc.identifier.citationDarling, N. y Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: an integrative model. Psychological Bulletin, 113, 487 – 496.
dc.identifier.citationDe la Espriella, C. (1995) Conflicto entre padres e hijos adolescentes.Suma psicologica 2,1, 43-67.
dc.identifier.citationDe la Torre, M., Casanova, P., Cruz, M., Villa, M. y Cerezo, M. (2011). Estilos educativos paternos y estrés en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Behavioral Psychology, Psicología Conductual, 19, 3, 577-590
dc.identifier.citationEisenberg, N., Losoya, S., Fabes, R. A., Guthrie, I. K., Reiser, M., Murphy, B. C. et al. (2001). Parental socialization of children’s dysregulated expression of emotion and externalizing problems. Journal of Family Psychology, 15, 183-205
dc.identifier.citationEngle, J., McElwain, N.& Engle, J. (2011). Parental Reactions to Toddlers' Negative Emotions and Child Negative Emotionality as Correlates of Problem Behavior at the Age of Three. Social Development, 20, 2, 251 – 271.
dc.identifier.citationEstévez, A,. y Calvete, E. (2007). Esquemas cognitivos en personas con conducta de juego patológico y su relación con experiencias de crianza. Clínica y Salud, 18 1, 23-43.
dc.identifier.citationFujiwara, T., Kato, N. y Sanders, M. (2011). Effectiveness of group positive parenting program (Triple P) in changing child behavior, parenting style, and parental adjustment: An intervention study in Japan. J Child Fam Stud, 20, 804-813.
dc.identifier.citationGarcía, E., Fuentes, M. y García, F. (2010). Barrios de riesgo, estilos de socialización parental y problemas de conducta en adolescentes. Intervención Psicosocial, 19, 3, 265-278.
dc.identifier.citationGarcía, F. y García, E. (2009). Is always authoritative the optimum parentying style? Evidence from Spanish families. Family Therapy, 36, 1. 17-47.
dc.identifier.citationGonzález, N., Cauce, A., y Mason, C. (1996), Interobserver agreement in the assessment of parental behavior and parent-adolescent conflict: African-American mothers, daughters and independent observer. Child Development, 67, 1483-1498.
dc.identifier.citationHeaven, P. y Ciarrochi, J. (2008). Parental styles, gender and development of hope and self esteem. European Journal of Personality, 22. 707-724.
dc.identifier.citationHernández, M., Gómez, I., Martín, M. y González, C. (2008). Prevención de la violencia infanto-juvenil: estilos educativos de las familias como factores de protección. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8, 1, 73-84.
dc.identifier.citationHindin, M. (2005). Family dynamics, gender differences and educational attainment in Filipino adolescents. Journal of Adolescence,28, 299-316.
dc.identifier.citationIngram, R.R. & Price J.M. (2010) Vulnerability to psychopathology. “a Ed NY: The Guilford Press
dc.identifier.citationJusticia, F., Benitez, J., Pichardo, M., Fernández, E., García, T., y Fernández, M. (2006). Aproximación a un nuevo modelo explicativo del comportamiento antisocial. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 2, 131-150
dc.identifier.citationLaw, S., Lew, W., Hay, K., Cheung, P. y Berndt, T. (1990). Relations among perceived parental control warmth, indulgence and family harmony of Chinese in mainland China. Developmental Psychology, 26, 674-677.
dc.identifier.citationMaccoby, E., (1992). The Role of Parents in the Socialization of Children: An Historical Overview. Developmental Psychology, 28, 6, 1006-1017.
dc.identifier.citationMahecha, J.C., Martinez, N.C.,(2005). Conductas parentales y perfil sociofamiliar en estratos socioeconómicos bajos de Bogotá. Suma Psicológica, 12, 2, 175-195.
dc.identifier.citationMarín, I., Cabrera, V. & Barrera, F. (2007). Factores contextuales y emociones morales como predictores del ajuste psicológico en la adolescencia. Univ. Pshycol, 6, 2, 269 – 283.
dc.identifier.citationMartínez, I. y García, J. (2008). Internalization of values and self-esteem among brazilian teenagers from authoritative, indulgent, authoritaries, and neglectful homes. Adolescence, 43, 169. 13-29.
dc.identifier.citationMartínez, I., Musitu, G., García, J. y Camino, L. (2003). Un análisis transcultural de los efectos de la socialización familiar en el autoconcepto: España y Brasil. Psicologia, Educacao e Cultura, 7, 239-258.
dc.identifier.citationMusitu, G.(2000). Socialización familiar y valores en el adolescente: un análisis intercultural. Universidad de Barcelona. Anuario de Psicologia 2000, 31, 2, 15 32.
dc.identifier.citationMuris, P., Meesters, C. y Van den Berg, S. (2003). Internalizing and externalizing problems as correlates of self-reported attachment style and perceived parental rearing in normal adolescents. Journal of Child and Family Studies, 12, 2, 171- 183.
dc.identifier.citationOsorio de Rebellón Yohn, A., Rivas Borrell,S., de Irala Estévez,J., Calatrava,M., López del Burgo,C.,(2009) Evaluación de los estilos educativos parentales en una muestra de estudiantes Filipinos: Implicaciones educativas. Saberes y quehaceres del pedagogo. Revista Panamericana de Pedagogía 14, 13-37.
dc.identifier.citationPapalia, D., Wendkos, S. y Duskin, R. (2001). Psicología del Desarrollo. Bogotá, Colombia; McGraw Hill.
dc.identifier.citationPenelo, E. (2009). Cuestionario de estilo educativo percibido por niños (EMBU-C), adolescentes (EMBU-A) y progenitores (EMBU-P): Propiedades psicométricas en muestra clínica española. Tesis Doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona, España.
dc.identifier.citationPereira, A., Canavarro, C., Cardoso, M. y Mendonc, D. (2009). Patterns of parental rearing styles and child behaviour problems among portuguese school-age children. Child Fam Stud, 18. 454-464.
dc.identifier.citationPichardo, M., Justicia, F. y Fernández, M. (2009). Práctica de crianza y competencia social en niños de 3 a 5 años. Pensamiento psicológico, 6, 13, 37-48.
dc.identifier.citationPons, J., y Berjano, E. (1997). Análisis de los estilos parentales de socialización asociados al abuso de alcohol en adolescentes. Psicothema, 9 3, 609-617.
dc.identifier.citationRaya Trenas, A. (2008). Estudio sobre los estilos educativos parentales y su relación con los trastornos de la conducta en la infancia. Tesis Doctoral, Universidad de Córdoba, Córdoba, España. Recuperado el 30 de Mayo de 2012 de http://helvia.uco.es/xmlui/bitstream/handle/10396/2351/abre_fichero.pdf?sequen ce=1
dc.identifier.citationRichau de Minzi, M. (2006). Loneliness and depression in middle and late childhood: the relationship to attachment and parental styles. The Journal of Genetic Psychology, 167, 2. 189-209
dc.identifier.citationRodrigo, M., Marquez, M., Garcia, M., Mendoza, R., Rubio,A., Martinez, A., Martin, J., (2004). Relaciones padres-hijos y estilos de vida en la adolescencia. Psicothema. 16, 2, 203-210.
dc.identifier.citationRodrigo, M., Martin,J., Cabrera, E., Maizquez, M.,(2009). Las Competencias Parentales en Contextos de Riesgo Psicosocial. Intervención Psicosocial 18, 2, 113-120
dc.identifier.citationRohner, R. y Pettengill, S. (1985). Perceived parental acceptance -rejection and parental control among Korean adolescents. Child Development, 56, 524-528.
dc.identifier.citationSteinber, L., Blatt-Eisengart, I., y Cauffman, E. (2006). Patterns of competence and adjustment among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent and neglectful homes: a replication in a simple of serious juvenile offenders. Journal of Research on Adolescence, 16, 1. 47-58.
dc.identifier.citationSteinberg, L. (2002) Adolescence. NY. Mc Graw Hill
dc.identifier.citationTorío, S., Peña, J., y Inda, M. (2008). Estilos de educación familiar. Psicothema, 20, 1, 62-70.
dc.identifier.citationTurchi, F. y Gago, M. (2010). Estudio observacional sobre el vínculo parental y la emoción expresada en familias con hijos con patología alimentaria. Universidad Autónoma de Barcelona, Escuela de Terapia Familiar Hospital de la Santa Creu i Sant Pau. Recuperado el 1 de junio de 2012, http://www.etfsantpau.com/mediapool/67/674939/data/ESTUDIO_OBSERVAC IONAL_SOBRE_EL_VINCULO_PARENTAL_Y_LA_EMOCION_EXPRESA DA_EN_FAMILIA.pdf
dc.identifier.citationVillalobos, J., Cruz, A. y Sánchez, P. (2004). Estilos parentales y desarrollo psicosocial en estudiantes de Bachillerato. Revista Mexicana de Psicología, 21, 119-129.
dc.identifier.citationWahl, K. Y Metzner, C. (2012). Parental influences on the prevalence and development of child aggressiveness. J Fam Stud, 21, 344-355.
dc.identifier.citationWolfradt, U., Hemple, S. y Miles, J. (2003). Perceived parenting styles, depersonalisation, anxiety and coping behaviour in adolescents. Personality and Individual Differences, 34, 521-532
dc.identifier.citationXiugin, H., Huimin, Z., Mengchen, L., Jinan, W., Ying, Z., y Ran, T. (2010). Mental health, personality, and parental reaing styles of adolescents with internet disorder. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13, 401-406.
dc.identifier.citationYu, H. (2011). Parental communication style´s impact on children´s attitudes toward obesity and food advertising. The Journal of Consumer Affairs, 45, 1, 87-107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/3979
dc.description33 Páginas.
dc.description.abstractLos estilos educativos parentales ejercen gran influencia durante el desarrollo infantil que se reflejarán más adelante en el adolescente. Dada la importancia de los cambios durante la adolescencia, inicialmente se revisaran los diferentes estilos parentales que se han planteado en psicología y algunas investigaciones relacionadas con esto. Se ha hecho también una revisión de los estilos de crianza durante la época de la adolescencia en investigaciones recientes y la relación que existe entre los estilos de padres y los problemas que se presentan durante la adolescencia, bien sean internalizantes o externalizantes. Por último, se expondrán las conclusiones con referencia a la revisión realizada.es_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherUniversidad de La Sabana
dc.sourceUniversidad de La Sabana
dc.sourceIntellectum Repositorio Universidad de La Sabana
dc.subjectAdolescenteses_CO
dc.subjectPsicología del adolescentees_CO
dc.subjectPsicología del aprendizajees_CO
dc.subjectConducta (Psicología)es_CO
dc.subjectPsicología clínicaes_CO
dc.subjectEvaluación de la conducta de niñoses_CO
dc.subjectDiagnóstico conductuales_CO
dc.titleLos estilos parentales en la etapa de la adolescenciaes_CO
dc.typebachelorThesis
dc.publisher.programEspecialización en Psicología Clínica de la Niñez y la Adolescencia
dc.publisher.departmentFacultad de Psicología
dc.identifier.local158745
dc.identifier.localTE05651
dc.type.spaTesis de especialización
dc.type.hasVersionpublishedVersion
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.creator.degreeEspecialista en Psicología Clínica de la Niñez y Adolescencia


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record