Show simple item record

dc.contributor.authorPolo Rojas, Jeimmy Patricia
dc.date.accessioned2017-12-12T20:13:44Z
dc.date.available2017-12-12T20:13:44Z
dc.date.created2011
dc.date.issued2017-12-12
dc.identifier.citationBjörkvist, K. (2001). Comments to “Top ten challenges for understanding gender and aggression in children: Why can’t we all get along? Different names, same issues. Social Development, 10, 272-274.
dc.identifier.citationBjörkvist, K. (1994). Sex differences in physical, verbal, and indirect aggression: a review of recent research. Sex roles: A Journal of Research, 30, 177-189.
dc.identifier.citationCabezas, H. (2010) ¿Que ocurre en el aula costarricense? Los niños y las niñas que maltratan a sus compañeros. Actualidades Investigativas en Educación, 10,3, 121
dc.identifier.citationCôté, S. (2007). Sex differences in physical and indirect aggression: A developmental perspective. European Journal of Criminal Policy and Research, 13, 183-200.
dc.identifier.citationCôté, S.M., Vaillancourt, T., Barker, E.D., Nagin, D.S. & Tremblay, R. E. (2007). The joint development of physical and indirect aggression: Predictors of continuity and change during childhood. Development and Psychopathology 19, 37–55.
dc.identifier.citationCrick, N.R. & Pepler, D. (2007). Understanding bullying: From research to practice. Canadian Psychology, 48, 2, 86-93.
dc.identifier.citationCrick, N.R, Casas, J.F. & Ku, H.C. (1999). Relational and physical forms of peer victimization in preschool. Developmental Psychology, 35, 2, 376-385.
dc.identifier.citationCrick, N.R., Casas, J.F. & Mosher, M. (1997). Relational and overt aggression in preschool. Developmental Psychology, 33, 4, 579-588.
dc.identifier.citationCrick, N.R. & Grotpeter, J.K. (1995). Relational aggression, gender, and social-psychological adjustment. Child Development, 66, 710-722.
dc.identifier.citationChaux, E. (2003). Agresión reactiva, agresión instrumental y ciclo de violencia. Revista Estudios Sociales, 15, 47-58.
dc.identifier.citationGonzález, M. Minski E (2011). Agresión en el preescolar: ¿Señales de intimidación? Universidad de La Sabana. Bogotá, Colombia.
dc.identifier.citationKeenan, K. (2009). Desarrollo y socialización de la agresión durante los primeros cinco años de vida. Enciclopedia sobre el desarrollo de la primera infancia. Centre of Excellence for Early Childhood Development. University of Chicago, EE.UU.
dc.identifier.citationKeenan, K. (2009). Desarrollo y socialización de la agresión durante los primeros cinco años de vida. En R.E. Tremblay, R.G. Barr, R de V Peters (Eds.), Encyclopedia on Early Childhood Development Montreal. Quebec: Centre of Excellence for early Childhood Development.
dc.identifier.citationKeenan K. (2002). Uncovering preschool precursors to problem behavior. In: Loeber R, Farrington DP, eds. Child delinquents: development, intervention, and service needs. Newberry Parc, CA: Sage Publications.
dc.identifier.citationLagerspetz, K. M. J., Björkqvist, K., & Peltonen, T. (1988). Is indirect aggression typical of females? Gender differences in aggressiveness in 11- to 12-year-old children. Aggressive Behavior, 14, 403–414.
dc.identifier.citationMartínez, J. y Franco. A. (2008). El comportamiento agresivo y algunas características a modificar en los niños y niñas. Investigaciones Andina, 10, 16.
dc.identifier.citationMartínez, G. Pérez, Y. Peña, M. (s.f.) Agresividad escolar en el entorno rural y urbano. Cuadernos de maestría en docencia e investigación universitaria. Universidad Sergio Arboleda. Bogotá Colombia, 4, 56-95.
dc.identifier.citationMinisterio de Educación, Ciencia y Tecnología (s.f.) Espacios rurales y urbanos: diferencias y semejanzas. Argentina.
dc.identifier.citationNagin D. S. & Tremblay R. E. (1999). Trajectories of boys' physical aggression, opposition, and hyperactivity on the path to physically violent and nonviolent juvenile delinquency. Child, 70, 5, 1181-1196.
dc.identifier.citationOlweus, D. (1993). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Morata.
dc.identifier.citationPeligrín, A. & Garcés de Los Fayos, E.J. (2008). Variables contextuales y personales que inciden en el comportamiento violento del niño. European Journal of Education and Psychology. 1, 5-20.
dc.identifier.citationPlazas, E. Morrón, M. Santiago, A. Sarmiento, Humberto. Ariza, S. Patiño, C. (2010). Relaciones entre iguales y género desde la educación primaria hasta la universitaria en Colombia. Universitas Psychologica, 9, 2
dc.identifier.citationSalmivalli, C., Lagerspetz, K., Björkqvist, K., Österman, K. & Kaukiainen, A. (1996). Bullying as a group process: Participant roles and their relations to social status within the group. Aggressive Behavior, 22, 1-15.
dc.identifier.citationSalmivalli, C., & Kaukiainen, A. (2004). 'Female aggression' revisited: Variable- and personcentered approaches to studying gender differences in different types of aggression. Aggressive Behavior, 30, 158-163.
dc.identifier.citationTremblay, R.E, Gervais, J., & Petitclerc, A., (2008). Early childhood learning prevents youth violence. Montreal, Quebec. Centre of Excellence for early Childhood Development CEECD.
dc.identifier.citationTremblay, R. E. & Nagin, D.S. (2005). The Developmental Origins of Physical Aggression in Humans. In R. E. Tremblay, W. W. Hartup, & J. Archer (Eds.) Developmental origins of aggression. Nueva York: Guildford Press. Editorial Guilford.
dc.identifier.citationTremblay, R. (2006). Prevention of youth violence: Why not start at the beginning? Journal of Abnormal Psychology, 34, 481-487.
dc.identifier.citationTremblay R, Hartup W, Archer J. (2005). Developmental origins of aggression. New York. The Guilford Press.
dc.identifier.citationTremblay, R. (2000). The development of aggressive behaviour during childhood: what have we learned in past century? International Journal of Behavioral Development, 24,129- 141.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/32422
dc.description44 Páginas.es_CO
dc.description.abstractLa presente investigación buscó descubrir las prácticas agresivas en las que participan los niños de 3 a 5 años, permitiendo indagar sobre las diferencias dadas en la agresión según el sexo y el contexto en el cual se dan dichas prácticas: sector rural o urbano. Los resultados indicaron diferencias en el tipo de agresión de acuerdo a su forma, prevaleciendo la agresión física frente a la agresión verbal y relacional, independientemente del sexo de los niños. En relación con la agresión, de acuerdo a su función, se encontró solamente agresión reactiva y no instrumental. En cuanto a la dinámica de la agresión, se identifica que no existe un solo agresor o un solo agredido y adicionalmente, no hay sistematicidad o repetición de la conducta agresiva. En cuanto al sector, fueron establecidas algunas diferencias entre el sector rural y urbano, según las formas en las cuales se da la agresión encontrando prevalencia en la agresión física y el juego brusco.es_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceUniversidad de La Sabana
dc.sourceIntellectum Repositorio Universidad de La Sabana
dc.subjectEducación en la primera infancia
dc.subjectPsicología infantil
dc.subjectAgresividad infantil
dc.subjectJuegos
dc.titleComportamiento agresivo en la primera infanciaes_CO
dc.typebachelorThesises_CO
dc.publisher.programEspecialización en Psicología Educativa
dc.publisher.departmentFacultad de Psicología
dc.identifier.local267511
dc.identifier.localTE09421
dc.type.localTesis de especialización
dc.type.hasVersionpublishedVersion
dc.rights.accessRightsrestrictedAccess
dc.creator.degreeEspecialista en Psicología Educativa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International