Mathematical Programming Modeling and Resolution of the Location-Routing Problem in Urban Logistics
Modelación en programación matemática y resolución del problema de localización-ruteo en logística urbana
Item Links
URI: http://hdl.handle.net/10818/27454Visitar enlace: http://www.redalyc.org/articul ...
ISSN: 0123-2126
DOI: 10.11144/Javeriana.IYU18-2.mpmr
Compartir
Statistics
View Usage StatisticsBibliographic cataloging
Show full item recordAuthor
Muñoz Villamizar, Andrés Felipe; Montoya Torres, Jairo Rafael; Herazo Padilla, Nilson SebastiánDate
2014-06-27Abstract
The implementation of urban distribution centers near
to city centers to allow freight consolidation is a widely
extended initiative worldwide, seeking to improve traffic
congestion and quality of life in downtown, among others.
This paper considers the problem of locating urban
distribution centers and proposes an exact method, based
on integer linear programming for strategic, tactical and
operational decision-making. The aim is to solve, in an
integer manner, location, sizing and operation (vehicle
routing) problems in these logistics platforms. The model
is validated using real-data taken from the city of Saint-
Étienne, France. Computational experiments are also
carried out in order to compare the proposed model with
existing procedures from the literature. Results show the
efficiency and effectiveness of the proposed model and its
applicability in real decision-making for medium sized
data sets. La creación de centros urbanos de distribución y consolidación
de carga cerca del centro de las ciudades es una iniciativa
implementada alrededor del mundo que busca mejorar
la congestión del tráfico vehicular en las calles y la
calidad de vida sus habitantes. Este artículo considera el
problema de localización de centros urbanos de distribución
y propone un modelo exacto de programación lineal entera
para la toma de decisiones integrando los niveles estraté-
gico, táctico y operativo. Se busca resolver los problemas
de localización, dimensionamiento y operación (ruteo de
camiones) en estas terminales logísticas. El modelo es
validado usando datos reales provenientes de la ciudad
de Saint-Étienne, Francia. Así mismo, se realizan comparaciones
experimentales con procedimientos existentes
en la literatura. Los resultados muestran la eficiencia y
efectividad del modelo propuesto y su aplicabilidad para
instancias hasta de tamaño mediano.
Keywords
Ubication
Ingeniería y Universidad. 2014, vol. 18, no. 2, pp. 271-289