dc.contributor.advisor | Pitta Vargas, Patricia Janeth | |
dc.contributor.author | Oviedo Sánchez, Andrea | |
dc.contributor.author | Rivera Villate, Verónica | |
dc.date.accessioned | 2016-07-15T22:07:37Z | |
dc.date.available | 2016-07-15T22:07:37Z | |
dc.date.created | 2016 | |
dc.date.issued | 2016-07-15 | |
dc.identifier.citation | Alschuler, K. N., Kratz, A. L., & Ehde, D. M. (2016). Resilience and vulnerability in
individuals with chronic pain and physical disability. Rehabilitation psychology,
61(1), 7 | |
dc.identifier.citation | American Psychiatric Association. DSM-5. (2014). Manual diagnóstico y estadístico de
los trastornos mentales, Buenos Aires. Panamericana. (5). | |
dc.identifier.citation | Anderson, S. W., Aksan, N., Kochanska, G., Damasio, H., Wisnowski, J., & Afifi, A.
(2007). The earliest behavioral expression of focal damage to human prefrontal
cortex. Cortex, 43(6), 806-816. | |
dc.identifier.citation | Beltrán, M. D. C., Freyre, M. Á., & Hernández-Guzmán, L. (2012). El Inventario de
Depresión de Beck: Su validez en población adolescente. Terapia psicológica,
30(1), 5-13 | |
dc.identifier.citation | Bernal,C. (2006). Metodologia de investigacion para la administración, economía,
humanidades y ciencias sociales, Pearson Educación, México | |
dc.identifier.citation | Burton, M. S. (2013). Diagnosis and treatment of adolescent idiopathic scoliosis.
Pediatric annals, 42(11), 233-237 | |
dc.identifier.citation | Chuvgunova, O., & Kostromina, S. (2016). Planning as a Learning Skill of Students.
Procedia-Social and Behavioral Sciences, 217, 132-138. | |
dc.identifier.citation | Comins-Mignol, I. (2015). De víctimas a sobrevivientes: La fuerza poiética y Resiliente
del Cuidar. Convergencia revista de ciencias sociales. 67, 35-54. | |
dc.identifier.citation | Cotrena, C., Branco, L. D., Shansis, F. M., & Fonseca, R. P. (2016). Executive function
impairments in depression and bipolar disorder: association with functional
impairment and quality of life. Journal of affective disorders, 190, 744-753. | |
dc.identifier.citation | Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual review of psychology, 64, 135. | |
dc.identifier.citation | Díaz, C. F. (2016). Intervenciones enfermeras en el proceso de aceptación y compromiso
con la vida ante una lesión medular adquirida: Revisión de la literatura. Revista
Científica de la Sociedad Española de Enfermería Neurológica | |
dc.identifier.citation | D´Alessio , (S. F). Mecanismos neurobiológicos Resiliencia, Editorial Polemos. | |
dc.identifier.citation | Ditterline, B. E. L., Aslan, S. C., Randall, D. C., Harkema, S. J., & Ovechkin, A. V.
(2016). Baroreceptor reflex during forced expiratory maneuvers in individuals
with chronic spinal cord injury. Respiratory Physiology & Neurobiology, 229,
65-70 | |
dc.identifier.citation | Doebel, S., & Zelazo, P. D. (2013). Bottom-up and top-down dynamics in young
children's executive function: Labels aid 3-year-olds’ performance on the
Dimensional Change Card Sort. Cognitive development, 28(3), 222-232. | |
dc.identifier.citation | Dulaney, A., Vasilyeva, M., & O'Dwyer, L. (2015). Individual differences in cognitive
resources and elementary school mathematics achievement: Examining the roles
of storage and attention. Learning and Individual Differences, 37, 55-63. | |
dc.identifier.citation | Flores, J.,Ostrosky, F. (2008). Neuropsicología de los lóbulos frontales, Funciones
ejecutivas y conducta humana, Revista neuropsicológica, Neuropsiquiatrica y
Neurociencias, Abril 2008, vol 8 | |
dc.identifier.citation | Flores, J., Ostrosky, F., & Lozano,A. (2008). Batería de Funciones Frontales y
Ejecutivas: Presentación. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y
Neurociencias. México. 8(1). 141-158 | |
dc.identifier.citation | Flores, J., Ostrosky, F., & Lozano,A. (2014). Batería Neuropsicológica de Funciones
Ejecutivas y Lóbulos Frontales: Manual moderno. | |
dc.identifier.citation | Fong, C. Y., Hlaing, C. S., Tay, C. G., Kadir, K. A. A., Goh, K. J., & Ong, L. C. (2016).
Longitudinal extensive transverse myelitis with cervical epidural haematoma following dengue virus infection. European Journal of Paediatric Neurology,
20(3), 449-453. | |
dc.identifier.citation | Frye, D., Zelazo, P. D., & Palfai, T. (1995). Theory of mind and rule-based reasoning.
Cognitive Development, 10(4), 483-527 | |
dc.identifier.citation | Garcia-Rodriguez, B., Fusari, A., Fernández-Guinea, S., Frank, A., Antonio Molina, J.,
& Ellgring, H. (2011). Decline of Executive Processes Affects the Identification
of Emotional Facial Expressions in Aging. Current aging science,4(1), 70-75. | |
dc.identifier.citation | García, A; Tirapu, J y Roig, T. (2007). Validez ecológica en la exploración de las
funciones ejecutivas. Revista Anales de psicología, universidad Murcia España. | |
dc.identifier.citation | García, H. O., Ustárroz, J. T., & López-Goñi, J. J. (2012). Valoración de la cognición
social en esquizofrenia a través del test de la mirada. Implicaciones para la
rehabilitación. Avances en Psicología Latinoamericana, (1), 40-52. | |
dc.identifier.citation | García- Vesga, M. C., & Domínguez, De la Osa, E. (2013). Desarrollo teórico de la
Resiliencia y su aplicación en situaciones adversas: Una revisión analítica.
Revista latinoamericana de ciencias sociales, Niñez y juventud, 11(1), 66-77. | |
dc.identifier.citation | Garshick, E., Kelley, A., Cohen, S. A., Garrison, A., Tun, C. G., Gagnon, D., & Brown,
R. (2005). A prospective assessment of mortality in chronic spinal cord injury.
Spinal cord, 43(7), 408-416. | |
dc.identifier.citation | Gifre, M., del Valle Gómez, A., Yuguero, M., i Origüen, Á. G., & Bosch, P. M. (2010).
La mejora de la calidad de vida de las personas con lesión medular: La transición
del centro rehabilitador a la vida cotidiana desde la perspectiva de los usuarios.
Athenea Digital: revista de pensamiento e investigación social, (18), 3-15. | |
dc.identifier.citation | Gil, D., Fernández-Modamio, M., Bengochea, R., & Arrieta, M. (2012). Adaptación al
español de la prueba de teoría de la mente Hinting Task. Revista de Psiquiatría y
Salud Mental, 5(2), 79-88. | |
dc.identifier.citation | Global Study on Homicide 2011. Trends, contexts, data. United Nations Office on Drugs
and Crime. http://www.unodc.org/documents/data-and-analysis/statistics/
Homicide/Globa_study_on_homicide_2011_web.pdf. | |
dc.identifier.citation | Green, M. F., & Horan, W. P. (2010). Social cognition in schizophrenia. Current
Directions in Psychological Science, 19(4), 243-248. | |
dc.identifier.citation | Guest, R., Craig, A., Nicholson Perry, K., Tran, Y., Ephraums, C., Hales, A., &
Middleton, J. (2015). Resilience following spinal cord injury: A prospective
controlled study investigating the influence of the provision of group cognitive
behavior therapy during inpatient rehabilitation. Rehabilitation psychology,60(4),
311 | |
dc.identifier.citation | Henao -Lema, C. P., & Pérez-Parra, J. E. (2010). Lesiones medulares y discapacidad:
revisión bibliográfica. Aquichan, 10(2), 157-172. | |
dc.identifier.citation | Hidalgo, G. G., Montenegro, S. C., & Aravena, P. A. M. (2014). Rehabilitación
temprana en niños y adolescentes con lesión medular adquirida. Revista Médica
Clínica Las Condes, 25(2), 286-294. | |
dc.identifier.citation | Hogendoorn, S. M., Prins, P. J., Vervoort, L., Wolters, L. H., Nauta, M. H., Hartman, C.
A., ... & Boer, F. (2012). Positive thinking in anxiety disordered children
reconsidered. Journal of anxiety disorders, 26(1), 71-78. | |
dc.identifier.citation | Hu, T., Zhang, D., & Ran, G. (2016). Self-serving attributional bias among Chinese
adolescents. Personality and Individual Differences, 91, 80-83. | |
dc.identifier.citation | Jain, V. K., Kumar, S., Singh, R. K., Netam, S. S., Jain, S. G., & Shah, P. J. (2016).
“Spinal intramedullary cavernous venous malformation”: A dormant volcano.
The Egyptian Journal of Radiology and Nuclear Medicine. | |
dc.identifier.citation | Jamshidifar, Z., Mohammadizadeh, S., & Moghadam, N. S. (2014). Effective
Metacognitive Factors in Students’ Depression. Procedia-Social and Behavioral
Sciences, 159, 16-19. | |
dc.identifier.citation | Kamal, N. F., Othman, M. F., & Zulkifli, N. A. (2013). Developing fMRI Protocol for
Mathematics Working Memory Functions: Block Paradigm. Procedia-Social and
Behavioral Sciences, 97, 561-565. | |
dc.identifier.citation | Kamboj, S. K., Oldfield, L., Loewenberger, A., Das, R. K., Bisby, J., & Brewin, C. R.
(2014). Voluntary and involuntary emotional memory following an analogue
traumatic stressor: The differential effects of communality in men and
women.Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 45(4), 421-
426. | |
dc.identifier.citation | Karsli, T. A. (2015). Relation among Meta-Cogntition Level, Decision Making, Problem
Solving and Locus of Control in a Turkish Adolescent Population.ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 205, 35-42. | |
dc.identifier.citation | Ketelsen, K. L. (2006). Working memory and mental arithmetic: A case for dual central
executive resources. | |
dc.identifier.citation | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2006). Neuropsicología humana. Ed. Médica Panamericana. | |
dc.identifier.citation | Kong, F., Wang, X., Hu, S., & Liu, J. (2015). Neural correlates of psychological
resilience and their relation to life satisfaction in a sample of healthy young
adults. NeuroImage, 123, 165-172. | |
dc.identifier.citation | Liu, J. C., Chang, L. Y., Wu, S. Y., & Tsai, P. S. (2015). Resilience mediates the
relationship between depression and psychological health status in patients with
heart failure: A cross-sectional study. International journal of nursing studies,
52(12), 1846-1853 | |
dc.identifier.citation | Maier, S. F., & Watkins, L. R. (2010). Role of the medial prefrontal cortex in coping and
resilience. Brain research, 1355, 52-60. | |
dc.identifier.citation | Marcovitch, S., & Zelazo, P. D. (2006). The influence of number of A trials on 2-yearsold’s behavior in Two A-Not-B-Type search tasks: A test of the hierarchical
competing systems model. Journal of Cognition and Development, 7, 477-501. | |
dc.identifier.citation | Marcovitch, S., & Zelazo, P. D. (2009). A hierarchical competing systems model of the
emergence and early development of executive function. Developmental science,
12(1), 1-18 | |
dc.identifier.citation | Martínez, R. S., Fernández, J. M. G., & Quiles, J. M. O. (2015). Perfiles resilientes y su
relación con las habilidades sociales en personas con discapacidad motora.
Psicología Conductual, 23(1), 35. | |
dc.identifier.citation | Martínez, R. S. (2015). Perfiles resilientes y calidad de vida en personas con
discapacidad sobrevenida por accidentes de tráfico. Gaceta Sanitaria, 29, 55-59. | |
dc.identifier.citation | Molina Gallego, B. (2016). Estudio neuropsicológico del deterioro cognitivo ligero en la
lesión medular espinal. | |
dc.identifier.citation | Mioni, G., Stablum, F., Prunetti, E., & Grondin, S. (2016). Time perception in anxious
and depressed patients: A comparison between time reproduction and time
production tasks. Journal of affective disorders, 196, 154-163. | |
dc.identifier.citation | Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., & Wager, T.
D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis.Cognitive
psychology, 41(1), 49-100. | |
dc.identifier.citation | Morey, C. C., & Miron, D. M. (2016). Spatial Sequences, but Not Verbal Sequences,
Are Vulnerable to General Interference During Retention in Working Memory.
Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 1-11. | |
dc.identifier.citation | Moriarty, O., Gorman, C. L., McGowan, F., Ford, G. K., Roche, M., Thompson, K., ... &
Finn, D. P. (2016). Impaired recognition memory and cognitive flexibility in the
rat L5–L6 spinal nerve ligation model of neuropathic pain. Scandinavian Journal
of Pain, 10, 61-73. | |
dc.identifier.citation | Ng, H. T., Kao, K. L. C., Chan, Y. C., Chew, E., Chuang, K. H., & Chen, S. A. (2016).
Modality specificity in the cerebro-cerebellar neurocircuitry during working
memory. Behavioural brain research, 305, 164-173 | |
dc.identifier.citation | Officer, A., Shakespeare, T., von Groote, P., Bickenbach, J., & World Health
Organization. (2013). International perspectives on spinal cord injury. World
Health Organization. | |
dc.identifier.citation | Palomar Lever, J., & Gómez Valdez, N. E. (2010). Desarrollo de una escala de medición
de la resiliencia con mexicanos (RESI-M). Interdisciplinaria, 27(1), 7-22. | |
dc.identifier.citation | Pirmoradi, M., Jemel, B., Gallagher, A., Tremblay, J., D’Hondt, F., Nguyen, D. K., ... &
Lassonde, M. (2016). Verbal memory and verbal fluency tasks used for language
localization and lateralization during magnetoencephalography.Epilepsy
research, 119, 1-9. | |
dc.identifier.citation | Prencipe, A., Kesek, A., Cohen, J., Lamm, C., Lewis, M. D., & Zelazo, P. D. (2011).
Development of hot and cool executive function during the transition to
adolescence. Journal of experimental child psychology, 108(3), 621-637. | |
dc.identifier.citation | Rainey, E. E., Petrey, L. B., Reynolds, M., Agtarap, S., & Warren, A. M. (2014).
Psychological factors predicting outcome after traumatic injury: the role of
resilience. The American Journal of Surgery, 208(4), 517-523 | |
dc.identifier.citation | Rendón, C. L. Á., Obando, L. M. G., López, A. L., & Álvarez, C. V. (2012). Políticas
públicas y discapacidad: participación y ejercicio de derechos.Investigaciones
Andina, 14(24), 457-475 | |
dc.identifier.citation | Ruiz, K. G. (2013). Evaluación neuropsicológica de la cognición social en la
esquizofrenia. Pensamiento Psicológico, 11(2), 103-123. | |
dc.identifier.citation | Ruiz, M. B. R., & Díaz, A. L. A. (2003). Estrategias de afrontamiento y proceso de
adaptación a la lesión medular. | |
dc.identifier.citation | Sacco, D. F., Merold, S. J., Lui, J. H., Lustgraaf, C. J., & Barry, C. T. (2016). Social and
emotional intelligence moderate the relationship between psychopathy traits and
social perception. Personality and Individual Differences,95, 95-104. | |
dc.identifier.citation | Sebastian, C. L. (2015). Social cognition in adolescence: social rejection and theory of
mind. Psicología Educativa, 21(2), 125-131. | |
dc.identifier.citation | Spielberger, C. D., & Díaz-Guerrero, R. I. (1975). Inventario de ansiedad: rasgo-estado.
México: El Manual Moderno. | |
dc.identifier.citation | Spiess, M. A., Meier, B., & Roebers, C. M. (2015). Prospective Memory, Executive
Functions, and Metacognition Are Already Differentiated in Young Elementary
School Children. Swiss Journal of Psychology. | |
dc.identifier.citation | Stone V., Cohen S.(1998) Faux Pas Recognition Test (Adult Version). | |
dc.identifier.citation | Suchow, J. W., Fougnie, D., Brady, T. F., & Alvarez, G. A. (2014). Terms of the debate
on the format and structure of visual memory. Attention, Perception, &
Psychophysics, 76(7), 2071-2079 | |
dc.identifier.citation | Thayer, J. F., & Lane, R. D. (2009). Claude Bernard and the heart–brain connection:
Further elaboration of a model of neurovisceral integration.Neuroscience &
Biobehavioral Reviews, 33(2), 81-88. | |
dc.identifier.citation | Tobe, R. H., Corcoran, C. M., Breland, M., MacKay-Brandt, A., Klim, C., Colcombe, S.
J., ... & Javitt, D. C. (2016). Differential profiles in auditory social cognition
deficits between adults with autism and schizophrenia spectrum disorders: A
preliminary analysis. Journal of psychiatric research, 79, 21-27 | |
dc.identifier.citation | Trompetter, H. R., Bohlmeijer, E. T., Fox, J. P., & Schreurs, K. M. (2015). Psychological
flexibility and catastrophizing as associated change mechanisms during online
Acceptance & Commitment Therapy for chronic pain. Behaviour research and
therapy, 74, 50-59 | |
dc.identifier.citation | Urrego Betancourt, Y. (2009). El impacto de las experiencias tempranas en la cognición
social. Psychologia. Avances de la disciplina, 3(1). | |
dc.identifier.citation | Urrego, Y. (2011). Cognición social y trauma temprano. Tipica, Boletín Electrónico de
Salud Escolar, 7, 122 – 141 | |
dc.identifier.citation | Van Overwalle, F., & Mariën, P. (2016). Functional connectivity between the cerebrum
and cerebellum in social cognition: a multi-study analysis.NeuroImage, 124, 248-
255. | |
dc.identifier.citation | Wang, Y. G., Shi, J. F., Roberts, D. L., Jiang, X. Y., Shen, Z. H., & Wang, Y. Q. (2015).
Theory-of-mind use in remitted schizophrenia patients: The role of inhibition and
perspective-switching. Psychiatry research, 229(1), 332-339. | |
dc.identifier.citation | Wiles, J. L., Wild, K., Kerse, N., & Allen, R. E. (2012). Resilience from the point of
view of older people:‘There's still life beyond a funny knee’. Social Science &
Medicine, 74(3), 416-424. | |
dc.identifier.citation | Wongupparaj, P., Kumari, V., & Morris, R. G. (2015). The relation between a
multicomponent working memory and intelligence: The roles of central
executive and short-term storage functions. Intelligence, 53, 166-180 | |
dc.identifier.citation | Yao, Y., Hong, W., Chen, H., Guan, Q., Yu, H., Chang, Yu, Y., Xu, S., & Fan, W.
(2016). Cervical spinal epidural abscess following acupuncture and wet-cupping
therapy: A case report. Complementary Therapies in Medicine, 24, 108-110. | |
dc.identifier.citation | Zelazo, P. D., Carlson, S. M., & Kesek, A. (2008). Development of executive function in
childhood. Handbook of developmental cognitive neuroscience, 2, 553–574 | |
dc.identifier.citation | Zelazo, P. D., & Carlson, S. M. (2012). Hot and cool executive function in childhood and
adolescence: Development and plasticity. Child Development Perspectives, 6(4), 354-
360. | |
dc.identifier.citation | Zelazo, P. D., Qu, L., Müller, U., Schneider, W., Schumann-Hengsteler, R., & Sodian, B.
(2005). Hot and cool aspects of executive function: Relations in early development.
Young children’s cognitive development: Interrelationships among executive
functioning, working memory, verbal ability, and theory of mind, 71-93. | |
dc.identifier.citation | Zelazo, P. D. (2015). Executive function: Reflection, iterative reprocessing, complexity, and the
developing brain. Developmental Review, 38, 55-68. | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10818/25666 | |
dc.description | 1 documento en PDF de 42 páginas | es_CO |
dc.description.abstract | El impacto que genera una Lesión Medular (LM) tiene gran afectación en lás áreas personal, familiar, económico y social de las personas. Los síntomas depresivos y ansiosos deben ser tratados para lograr la aceptación y adaptación a la nueva condición en muchos casos. Los datos epidemiológicos de esta patología afectan de 250 mil a 500 mil personas al año, debido a diferentes causas donde prima el traumatismo por accidente de tránsito, caídas, violencia e incluso factores estresantes que activan enfermedades autoinmunes. La presente, es una investigación descriptiva de tipo correlacional, en la cual se sometieron 20 pacientes con edades entre 20 y 57 años a pruebas neuropsicológicas para hallar la relación entre las funciones ejecutivas y la cognición social en la resiliencia en pacientes con lesión medular. Los resultados demostraron que tanto las Funciones Ejecutivas como la Cognición Social tienen influencia sobre la respuesta de resiliencia en este tipo de población ya que estos tres procesos principales presentan un efecto encadenado, donde al verse afectado uno de ellos, repercute en el funcionamiento de los demás. | es_CO |
dc.language.iso | spa | es_CO |
dc.publisher | Universidad de La Sabana | es_CO |
dc.source | Universidad de la Sabana | |
dc.source | Intellectum Repositorio Universidad de la Sabana | |
dc.title | Influencia de las funciones ejecutivas y la cognición social en la resiliencia en pacientes con lesión medular | es_CO |
dc.type | bachelorThesis | es_CO |
dc.publisher.program | Psicología | |
dc.publisher.department | Facultad de Psicología | |
dc.type.local | Tesis de pregrado | |
dc.type.hasVersion | publishedVersion | |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.creator.degree | Psicólogo | |
dc.subject.armarc | Médula espinal -- Enfermedades -- Colombia | |
dc.subject.armarc | Atención al enfermo | |
dc.subject.armarc | Atención médica | |
dc.identifier.repourl | http://intellectum.unisabana.edu.co/ | |