CLIL in Galicia: Repercussions on academic performance
Item Links
URI: http://hdl.handle.net/10818/21850Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
ISSN: 2322-9721
DOI: 10.5294/laclil.2014.8.1.2
Compartir
Statistics
View Usage StatisticsBibliographic cataloging
Show full item recordAuthor
González Gándara, DavidDate
2015Abstract
There is a concern in Galicia (Spain) about possible negative effects
on academic performance caused by the introduction of CLIL
(content and language integrated learning) in schools. It has been
said that when three languages coexist in the same context as
vehicles of education, it is too much for the students, especially in
primary education. In this study, the academic grades of 747
students from 13 primary schools in Galicia were analyzed over two
consecutive school years. Data was gathered from students of all
ages. The results reveal that the difference in performance for the
CLIL and the non-CLIL groups cannot be considered significant;
that is, there were no negative effects on academic performance
caused by CLIL. Additionally considering the significant number of
studies demonstrating the positive effects of CLIL in certain areas,
it is concluded that the approach CLIL should be reinforced in
schools. Hay una preocupación en Galicia (España) sobre los posibles
efectos negativos en el rendimiento académico causada por la
introducción del AICLE (aprendizaje integrado de contenidos y
lenguas extranjeras) en las escuelas. Se ha dicho que cuando tres
lenguas coexisten en el mismo contexto como vehículos de la
educación, es demasiado para los estudiantes, especialmente en la
educación primaria. En este estudio, se analizaron las calificaciones
académicas de 747 estudiantes de 13 escuelas primarias en Galicia
durante dos años escolares consecutivos. Los datos proceden de
estudiantes de todas las edades. Los resultados revelan que no se
puede considerar como significativa la diferencia en rendimiento
para los grupos AICLE y los grupos no AICLE; es decir, no hubo
efectos negativos en el rendimiento académico causados por el
AICLE. Además teniendo en cuenta la cantidad importante de
estudios que demuestran los efectos positivos del AICLE en ciertas
áreas, se concluye que el enfoque de AICLE debe reforzarse en las
escuelas.
Keywords
Ubication
Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning; Vol 8, No 1 (2015); p. 13-24