Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorPardo, Antonio
dc.date.accessioned2015-02-02T09:32:33Z
dc.date.available2015-02-02T09:32:33Z
dc.date.created2008
dc.date.issued2008
dc.identifier.otherhttp://personaybioetica.unisabana.edu.co/index.php/personaybioetica/article/view/962es_CO
dc.identifier.otherhttp://personaybioetica.unisabana.edu.co/index.php/personaybioetica/article/view/962/1042es_CO
dc.identifier.otherhttp://personaybioetica.unisabana.edu.co/index.php/personaybioetica/article/view/962/1290es_CO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/13998
dc.description30 páginas
dc.description.abstractRecent history has witnessed a revival of classical philosophy inspired by the Greeks (Plato and particularly Aristotle) and expressed so exceptionally by Thomas Aquinas. However, this revival of Thomistic philosophy has brought in tow some strange ideas that were developed in earlier times. The author clarifies the deviation essentialist ideas produced in the study of morality and, in doing so, briefly examines their Platonic and Augustinian historical roots, what constituted Aristotelian influence, what characterized essentialist scholasticism, and its repercussions on ethical theory. He proposes an approach to the study and assessment of human acts from the standpoint of a Thomistic philosophy of moral action. The elements provided are used to examine topics where the essentialist deviation may have caused confusion: indifferent actions, those with dual consequences, and indirect voluntary or voluntary in causa. The article ends with a brief description of practical guidelines that can be followed to arrive at an ethical assessment of an act.
dc.description.abstractEn tiempos históricamente recientes se ha asistido a una recuperación de la filosofía de corte clásico que, inspirándose en los griegos (Platón y, especialmente, Aristóteles), tuvo una expresión privilegiada con Tomás de Aquino. Sin embargo, esta recuperación de la filosofía tomista ha arrastrado algunas ideas extrañas, que se habían desarrollado en épocas posteriores. Aquí se aclara la desviación producida en el estudio de la moral por las ideas esencialistas; para ello, se examinan brevemente sus raíces históricas platónicas y agustinianas, en qué consistió la influencia aristotélica, qué caracterizó la escolástica esencialista y sus repercusiones en la teoría ética.Posteriormente se propone, desde una filosofía tomista de la acción moral, una aproximación al estudio y valoración de los actos humanos; con los elementos que se aportan, se examinan tópicos en que la desviación esencialista ha podido producir confusiones: las acciones indiferentes, de doble efecto y el voluntario indirecto o in causa. Se concluye mostrando un breve esquema de las pautas prácticas que se pueden seguir para realizar la valoración ética de una acción.
dc.description.abstractEm tempos recentes historicamente, a filosofia de tipo clássico experimentou um ressurgimento, ao inspirar-se nos filósofos gregos (Platão e, sobretudo Aristote), com o pensamento de Tomás de Aquino. No entanto, esta recuperação da filosofia tomista tem sido acompanhada por algumas idéias estranhas, desenvolvidas em épocas posteriores. Neste artigo é clarificada a deviação produzida no estudo da moral pelas idéias progressistas. Portanto, são examinadas suas raízes históricas platônicas e agostinianas, a influência aristotélica, as caraterísticas da escolástica essencialista e suas repercussões na teoria ética. Depois é proposta, desde uma filosofia tomista da ação moral, uma abordagem ao estudo e avaliação dos atos humanos. Com os elementos fornecidos, são examinados temas nos que a deviação essencialista tem podido produzir confusões: as ações indiferentes, de duplo efeito, e o ato voluntário o in causa. para fazer a avaliação ética de uma ação.
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherUniversidad de La Sabana
dc.relation.ispartofseriesPersona y Bioética; Vol 12, No 2 (2008)
dc.rightsThis journal and its contents are the property of Universidad de La Sabana and, therefore, may be accessed solely for reading or printing, as a personal copy, but not for profit. Prior authorization from Universidad de La Sabana is required for any other use, such as the reproduction, transformation, public communication or distribution of said material for a profit.The names and email addresses included in Aquichán shall be used solely for the declared purposes of this journal and shall not be made available for any other purpose or to any other person.The articles published in this journal represent the opinions of their authors and do not necessarily reflect the official position of Universidad de La Sabana.
dc.rightsA presente revista e seu conteúdo são propriedade da Universidade da Sabana e, consequentemente, só poderá se aceder a ela para leitura ou impressão, como cópia pessoal e sem fins lucrativos. Qualquer outra forma de utilização como reprodução, transformação, comunicação pública ou distribuição, com fins lucrativos, requer a autorização prévia da Universidade da Sabana.Os nomes e endereços de e-mail introduzidos nesta revista se usarão exclusivamente para os fins declarados e não estarão disponíveis para nenhum outro propósito ou outra pessoa.Os artigos que esta revista contém representam a opinião de seus autores e não constituem necessariamente a opinião da Universidade da Sabana.
dc.sourceUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.sourcereponame:Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabanaes_CO
dc.subjectActo humano
dc.subjectFines de la acción
dc.subjectObjeto moral
dc.subjectIntención
dc.subjectCircunstancias
dc.subjectValoración ética
dc.titleSobre el acto humano: Aproximación y propuestaes_CO
dc.title.alternativeOn the human act: Approach and proposal
dc.title.alternativeSobre o atuar humano: Abordagem proposta
dc.typearticlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccess


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem