The use of the L1 in CLIL classes: The teachers’ perspective
El uso de la L1 en clases AICLE: la perspectiva del profesorado
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URI: http://hdl.handle.net/10818/13728Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
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ISSN: 2322-9721
DOI: 10.5294/3148
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2013-10-31Resumo
There are currently different perspectives about the role to be played by the L1 in CLIL (Context and Language Integrated Learning) contexts, although its use seems to be common practice. Some voices consider that the L1 only has a support function for explanation and its use should be minimized, whereas other voices state that the L1 has a learning function, as it can help to build up students’ lexicon and to foster their metalinguistic awareness. In this paper 35 in-service CLIL teachers were asked about their beliefs regarding the use of the L1 in their classes in Colombia. The results indicated that the participants were positive about L1 use, as they believed it can serve to scaffold language and content learning, although the amount of first language use varied greatly from teacher to teacher. The paper ends up by advocating for a principled L1 use, instead of the current randomized practices. En la actualidad existen distintos posicionamientos sobre el papel que la L1 debe desempeñar en
contextos AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua Extranjera), a pesar de lo cual su
uso parece ser una práctica habitual. Hay quien defiende que la L1 solo tiene un papel de apoyo en
las explicaciones y que su uso debería limitarse, mientras otros defienden que la L1 tiene una
función de aprendizaje, puesto que puede ayudar a formar el léxico de los estudiantes y a
desarrollar su conciencia metalingüística. En este estudio se preguntó a 35 profesores de AICLE en
activo sobre sus creencias en relación con el uso de la L1 en sus clases en Colombia. Los resultados
mostraron que los participantes eran favorables al uso de la L1, puesto que consideran que este
puede ayudar en el andamiaje del aprendizaje de lengua y contenido, aunque el uso de la L1
variaba considerablemente de un profesor a otro. El artículo aboga finalmente por un uso
estructurado de la L1, en lugar de las prácticas aleatorias actuales.
Ubicación
Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning; Vol 6, No 2 (2013); 1-21