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El uso de la L1 en clases AICLE: la perspectiva del profesorado

dc.contributor.authorLasagabaster Herrarte, David
dc.date.accessioned2/2/2015 4:29
dc.date.available2/2/2015 4:29
dc.date.issued2013-10-31
dc.identifier.issn2322-9721
dc.identifier.otherhttp://laclil.unisabana.edu.co/index.php/LACLIL/article/view/3148
dc.identifier.otherhttp://laclil.unisabana.edu.co/index.php/LACLIL/article/view/3148/pdf_1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/13728
dc.description.abstractThere are currently different perspectives about the role to be played by the L1 in CLIL (Context and Language Integrated Learning) contexts, although its use seems to be common practice. Some voices consider that the L1 only has a support function for explanation and its use should be minimized, whereas other voices state that the L1 has a learning function, as it can help to build up students’ lexicon and to foster their metalinguistic awareness. In this paper 35 in-service CLIL teachers were asked about their beliefs regarding the use of the L1 in their classes in Colombia. The results indicated that the participants were positive about L1 use, as they believed it can serve to scaffold language and content learning, although the amount of first language use varied greatly from teacher to teacher. The paper ends up by advocating for a principled L1 use, instead of the current randomized practices.en
dc.description.abstractEn la actualidad existen distintos posicionamientos sobre el papel que la L1 debe desempeñar en contextos AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua Extranjera), a pesar de lo cual su uso parece ser una práctica habitual. Hay quien defiende que la L1 solo tiene un papel de apoyo en las explicaciones y que su uso debería limitarse, mientras otros defienden que la L1 tiene una función de aprendizaje, puesto que puede ayudar a formar el léxico de los estudiantes y a desarrollar su conciencia metalingüística. En este estudio se preguntó a 35 profesores de AICLE en activo sobre sus creencias en relación con el uso de la L1 en sus clases en Colombia. Los resultados mostraron que los participantes eran favorables al uso de la L1, puesto que consideran que este puede ayudar en el andamiaje del aprendizaje de lengua y contenido, aunque el uso de la L1 variaba considerablemente de un profesor a otro. El artículo aboga finalmente por un uso estructurado de la L1, en lugar de las prácticas aleatorias actuales.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isoenges_CO
dc.relation.ispartofseriesLatin American Journal of Content & Language Integrated Learning; Vol 6, No 2 (2013); 1-21
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceinstname:Universidad de La Sabanaes_CO
dc.sourcereponame:Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabanaes_CO
dc.subject.otherCambio de códigoes_CO
dc.subject.otherTranslanguaginges_CO
dc.subject.otherAICLEes_CO
dc.titleThe use of the L1 in CLIL classes: The teachers’ perspectiveen
dc.titleEl uso de la L1 en clases AICLE: la perspectiva del profesoradoes_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.publisher.departmentDirección de Publicacioneses_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.identifier.doi10.5294/3148
dc.identifier.eissn2322-9721


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