Show simple item record

The evolution of content and language integrated learning (CLIL) in Spain: An empirical project at the university level

dc.contributor.authorHewitt, Elena Carolina
dc.contributor.authorGarcía Sánchez, Elena
dc.date.accessioned2/2/2015 4:29
dc.date.available2/2/2015 4:29
dc.date.issued2012-04-30
dc.identifier.issn2322-9721
dc.identifier.otherhttp://laclil.unisabana.edu.co/index.php/LACLIL/article/view/laclil.2012.5.1.5
dc.identifier.otherhttp://laclil.unisabana.edu.co/index.php/LACLIL/article/view/laclil.2012.5.1.5/2796
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/13711
dc.description.abstractThis original empirical research study looks into “bilingual” or CLIL education (Content and Language Integrated Learning) that was recently put into practice within Spanish secondary schools (for example, Plan for Encouragement of Plurilingualism: Andalusia Education Council, Spain, 2005). In spite of this, not many research studies have gone into the justification of this CLIL system at secondary school, and even fewer into CLIL students at the university. The results reported here were part of those discovered by a national R&D (research and development) project generated by, and given to, its current director—the first author of the present article. The research study gathered data on the students entering university from “bilingual” CLIL secondary schools. The subjects under scrutiny by the project here in this particular sample are 67 students taking a degree in English Studies at the University of Almería, Spain. This research had a pre-experimental design, and took one academic year to collect and analyse the responses to four psychometric tests and one background questionnaire from the said subjects. The results showed the facets and variables that were important.en
dc.description.abstractEste artículo versa sobre los resultados de un estudioempírico original de un sistema educativo que se inició hace pocos años en España. Existe una política de bilingüismo tipo AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua) en los institutos de educación secundaria en España (por ejemplo, el Plan de Fomento de Plurilingüismo: Una política lingüística para la sociedad andaluza, 2005). A pesar de ello, hay poca investigación que ha indagado en la ratificación de este sistema educativo en los alumnos de secundaria, y aún menos en el seguimiento de estos estudiantes durante sus años en la universidad. Informamos sobre algunos resultados encontrados a nivel de universidad en un proyecto nacional i+d (investigación y desarrollo) solicitado por, y concedido a, su actual directora—la primera autora de este artículo. El proyecto de investigación lleva a cabo un seguimiento de estudiantes quieneshan llegado desde las escuelas secundarias bilingües CLIL a la universidad. Los participantes de este proyecto de investigación fueron 67 alumnos universitarios inscritosen la Licenciatura de Estudios Ingleses de la Universidad de Almería en España. A lo largo de un año académico y dentro de un diseño de investigación de tipo pre-experimental, se desarrollaron y analizaron cuatro pruebas psico-métricas y un cuestionario de información personal y académico bilingüe CLIL. Los resultados explican las facetas y variables significativases_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isoenges_CO
dc.relation.ispartofseriesLatin American Journal of Content & Language Integrated Learning; Vol 5, No 1 (2012); 57-67
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceinstname:Universidad de La Sabanaes_CO
dc.sourcereponame:Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabanaes_CO
dc.subject.otherInvestigación empíricaes_CO
dc.subject.otherProyecto de investigación nacionales_CO
dc.subject.otherEducación bilingüees_CO
dc.titleEvolución del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE/CLIL) en España: Un Proyecto Empírico en la Universidaden
dc.titleThe evolution of content and language integrated learning (CLIL) in Spain: An empirical project at the university leveles_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.publisher.departmentDirección de Publicacioneses_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.identifier.doi10.5294/laclil.2012.5.1.5
dc.identifier.eissn2322-9721


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International