Evolución del Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE/CLIL) en España: Un Proyecto Empírico en la Universidad
The evolution of content and language integrated learning (CLIL) in Spain: An empirical project at the university level
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URI: http://hdl.handle.net/10818/13711Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
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ISSN: 2322-9721
DOI: 10.5294/laclil.2012.5.1.5
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2012-04-30Resumo
This original empirical research study looks into “bilingual” or CLIL education (Content and Language Integrated
Learning) that was recently put into practice within Spanish secondary schools (for example, Plan for Encouragement of
Plurilingualism: Andalusia Education Council, Spain, 2005). In spite of this, not many research studies have gone into the
justification of this CLIL system at secondary school, and even fewer into CLIL students at the university. The results
reported here were part of those discovered by a national R&D (research and development) project generated by, and
given to, its current director—the first author of the present article. The research study gathered data on the students
entering university from “bilingual” CLIL secondary schools. The subjects under scrutiny by the project here in this
particular sample are 67 students taking a degree in English Studies at the University of Almería, Spain. This research
had a pre-experimental design, and took one academic year to collect and analyse the responses to four psychometric
tests and one background questionnaire from the said subjects. The results showed the facets and variables that were
important. Este artículo versa sobre los resultados de un estudioempírico original de un sistema educativo que se inició hace pocos
años en España. Existe una política de bilingüismo tipo AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua) en los
institutos de educación secundaria en España (por ejemplo, el Plan de Fomento de Plurilingüismo: Una política
lingüística para la sociedad andaluza, 2005). A pesar de ello, hay poca investigación que ha indagado en la ratificación
de este sistema educativo en los alumnos de secundaria, y aún menos en el seguimiento de estos estudiantes durante sus
años en la universidad. Informamos sobre algunos resultados encontrados a nivel de universidad en un proyecto
nacional i+d (investigación y desarrollo) solicitado por, y concedido a, su actual directora—la primera autora de este
artículo. El proyecto de investigación lleva a cabo un seguimiento de estudiantes quieneshan llegado desde las escuelas
secundarias bilingües CLIL a la universidad. Los participantes de este proyecto de investigación fueron 67 alumnos
universitarios inscritosen la Licenciatura de Estudios Ingleses de la Universidad de Almería en España. A lo largo de un
año académico y dentro de un diseño de investigación de tipo pre-experimental, se desarrollaron y analizaron cuatro
pruebas psico-métricas y un cuestionario de información personal y académico bilingüe CLIL. Los resultados explican
las facetas y variables significativas
Ubicación
Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning; Vol 5, No 1 (2012); 57-67