An empirical study on the acquisition of content in a CLIL-based chemistry course: A preliminary report
Un estudio empírico sobre la adquisición de contenidos en un curso de química basada en el AICLE: Un informe preliminar
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URI: http://hdl.handle.net/10818/13709Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
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ISSN: 2322-9721
DOI: 10.5294/laclil.2012.5.1.2
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Apresentar o registro completoAutor
Gregorczyk, BeataData
2012-04-30Resumo
This article presents the findings of an empirical study on the acquisition of content in a CLIL (Content and Language Integrated Learning) course conducted by the author at a middle school in Radom, Poland. The research involved a group of Polish students who learn chemistry through English as part of their school curriculum. The results of the research support an understanding that using a foreign language as a means of teaching non-linguistic subjects does not impair content acquisition—and may actually improve overall learning processes. The research raises questions about the relationship between a foreign language and conceptual knowledge, as well as about the mechanisms that may compensate for the additional difficulties students may encounter while learning content (such as chemistry) through a foreign language. By way of introduction, the article offers an overview of the literature on the effectiveness of CLIL teaching. This theoretical background leads to the description of the experiment, followed by an analysis of its results. The paper ends with conclusions and some final thoughts relating to the experiment. Este artículo presenta los resultados de un estudio empírico sobre la adquisición de contenidos
en un curso de AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras) llevado a
cabo por el autor en una escuela secundaria en Radom, Polonia. En la investigación participó
un grupo de estudiantes polacos quienes aprendieron química a través del inglés como parte de
su currículo escolar. Los resultados de la investigación apoyan el argumento de que el uso de
una lengua extranjera como medio de enseñanza de contenidos no lingüísticos no altera la
adquisición del contenido—y de hecho puede mejorar los procesos de aprendizaje en general.
La investigación plantea interrogantes sobre la relación entre una lengua extranjera y el
conocimiento conceptual, así como sobre los mecanismos que pueden compensar las dificultades
adicionales que los estudiantes pueden encontrar mientras aprenden contenidos (como la
química) a través de una lengua extranjera. A modo de introducción, el artículo ofrece una
visión general de la literatura sobre la efectividad de la enseñanza AICLE. Esta base teórica
conduce a la descripción del experimento, seguido de un análisis de sus resultados. El artículo
finaliza con las conclusiones y algunas reflexiones relacionadas con el experimento.
Palabras clave
Ubicación
Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning; Vol 5, No 1 (2012); 9-32