CLIL Teacher Development: Challenges and Experiences
Desarrollo profesional de docentes de AICLE: retos y experiencias
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URI: http://hdl.handle.net/10818/13708Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
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ISSN: 2322-9721
DOI: 10.5294/laclil.2012.5.1.4
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Banegas, Darío LuisData
2012-04-30Resumo
Content and Language Integrated Learning is regarded as an innovative or alternative approach to Communicative Language Teaching. Stakeholders, researchers and other actors involved in teaching foreign language embrace CLIL in the hope that deficiencies in foreign language learning can be overcome so as to meet new socio-economic needs. However, CLIL is not only about benefits. In this article I will first outline some of its challenges and drawback particularly in reference to teachers and teacher development since other difficulties may be rooted in how teachers are prepared to respond to the new issues that CLIL seems to raise. Secondly, I will describe pre- and in-service CLIL teacher development opportunities partly based on personal experiences at the University of Warwick and then I will describe other personal experiences of workshops in Argentina. Last, I will suggest possible ways of incorporating CLIL understanding in Argentina as an example of an EFL context. El aprendizaje integrado de contenido y lengua extranjera (AICLE) es considerado un enfoque
innovador o alternativo al enfoque comunicativo. Administradores, investigadores, y otros
actores involucrados en la enseñanza de lenguas extranjeras se unen a AICLE con la esperanza
de responder a las deficiencias en el aprendizaje y a las nuevas demandas socio-económicas. Sin
embargo, AICLE no supone beneficios solamente. El presente artículo principalmente describe
algunos beneficios y retos de AICLE en relación a la docencia y a formación profesional, y
analiza las situaciones referentes a la forma en la que los docentes están preparados para
afrontar los desafíos emergentes en AICLE. El artículo continúa con la descripción de instancias
de formación profesional inicial y en servicio en la Universidad de Warwick como así también
de experiencias personales en Argentina. A modo de conclusión, el artículo sugiere posibles
caminos para la incorporación de conocimiento sobre AICLE en Argentina como un ejemplo de
contextos donde el inglés es una lengua extranjera.
Palabras clave
Ubicación
Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning; Vol 5, No 1 (2012); 46-56