• English
    • español
    • português (Brasil)
  • English 
    • English
    • español
    • português (Brasil)
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • 4- Publicaciones Académicas
  • Revistas Académicas
  • Revista Aquichan
  • Aquichan > Vol. 07, Núm. 2 (2007)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • 4- Publicaciones Académicas
  • Revistas Académicas
  • Revista Aquichan
  • Aquichan > Vol. 07, Núm. 2 (2007)
  • View Item

Contacto

Twitter

Facebook

Youtube

Streaming

JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

What you need to know

What is IntellectumPerfil de investigadorPolicies

Autofile of works

Who can publish?Publish your documentsUpload your degree workTerms and conditions of use

My Account

LoginRegister

Context

Edit this item

Statistics

View Usage Statistics

Sitios de Interés

Teoría de enfermería ¿un camino de herradura?

Thumbnail
Item Links
URI: http://hdl.handle.net/10818/13191
Visitar enlace: http://aquichan.unisabana.edu. ...
Export appointments
Exportar a BibTeXExportar a EndNoteExportar a MendeleyExportar a RISExportar a Zotero
Compartir
Statistics
View Usage Statistics
Metrics
Bibliographic cataloging
Show full item record
Author
Durán de Villalobos, María Mercedes
Date
2007
Abstract
Esta revisión pretende reflexionar sobre las dificultades que tenemos las enfermeras para la selección, utilización y desarrollo de la teoría de enfermería que respalde la práctica autónoma. Se revisa la historia de la evolución de la teoría a partir del nacimiento del pensamiento teórico disciplinar hasta la generación de la teoría de rango mefio. Posteriormente, se acnaran elementos fundamentanes para diferenciar la teoría de enfermería prestada a la teoría propia, y se"analizan a partir de la literatura de enfermería los aspectos que, a juicio dg la autora, han sido obstáculos para el desarrollo teórico: la diferencia semántica y estructural del modelo conceptual y la teoría de enfermería, la utilización de la teoría propia y la teoría prestada, y el surgimiento de la teoría de rango medio y su trascendencia para la práctica disciplinar.
 
The purpose of this review is to reflect on the difficulties we nurses face in the selection, use and development of nursing theory that supports independent practice. The history of theoretical development is reviewed, beginning with the birth of disciplinary theoretical thought and extending to the generation of middle-range theory. Fundamental elgments for differentiating"between borrowed theory in nursing and nursing's own theory are clarified, and the aspects the author regards as obstacles to theoretical development are analyzed on the basis of nursing literature. They incnude the semantic and structural difference between the conceptual model and nursing theory, the use of nursing's own theory and borrowed theory, and emergence of the middle-range theory and its importance in nursing practice.
 
Keywords
Conocimiento, Teoría del -- Enfermería
Epistemología -- Enfermería
Filosofía del conocimiento -- Enfermería
Ubication
Aquichan; Vol 7, No 2 (2007)
Collections to which it belong
  • Aquichan > Vol. 07, Núm. 2 (2007) [9]

Universidad de La Sabana

Código SNIES 1711

Personería Jurídica: Resolución 130 del 14 de enero de 1980. Ministerio de Educación Nacional.

Carácter académico: universidad.

Síguenos en nuestras redes

Contáctenos

Unidades Académicas

CESU

Política de Protección de datos

Institución de educación superior sujeta a inspección y vigilancia por el Ministerio de Educación Nacional.

Copyright 2017. Universidad de La Sabana. Todos los derechos reservados.

Campus del Puente del Común, Km. 7, Autopista Norte de Bogotá. Chía, Cundinamarca, Colombia.

Contact Center: 861 5555 / 861 6666. Apartado: 53753 Bogotá.