• English
    • español
    • português (Brasil)
  • español 
    • English
    • español
    • português (Brasil)
  • Acceso a administrador
Ver ítem 
  •   Inicio
  • 4- Publicaciones Académicas
  • Revistas Académicas
  • LACLIL > Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning
  • LACLIL > Vol 14, No 2 (2021)
  • Ver ítem
  •   Inicio
  • 4- Publicaciones Académicas
  • Revistas Académicas
  • LACLIL > Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning
  • LACLIL > Vol 14, No 2 (2021)
  • Ver ítem

Contacto

Twitter

Facebook

Youtube

Streaming

JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Organizar

Todo el RepositorioComunidades y ColeccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriasEsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMaterias

Lo que necesitas saber

Qué es IntellectumPerfil de investigadorPolíticas

Autoarchivo de trabajos

¿Quién puede publicar?Publique sus documentosSuba su trabajo de gradoTérminos y Condiciones de uso

Mi cuenta

AccederRegistro

Contexto

Editar este ítem

Estadísticas

Ver Estadísticas de uso

Sitios de Interés

Systematic Review of CLIL in Computer Science: Past, Present, and Future — with a Special Focus on Using ICT

Revisión sistemática de AICLE en informática: pasado, presente y futuro, con un enfoque especial en el uso de las TIC

Thumbnail
Enlaces del Item
URI: http://hdl.handle.net/10818/50859
Visitar enlace: https://laclil.unisabana.edu.c ...
ISSN: 2011-6721
DOI: 10.5294/laclil.2021.14.2.6
Exportar Citas
Exportar a BibTeXExportar a EndNoteExportar a MendeleyExportar a RISExportar a Zotero
Compartir
Estadísticas
Ver Estadísticas de uso
Métricas
Catalogación bibliográfica
Mostrar el registro completo del ítem
Autor/es
Kussaiynkyzy, Gulmira; Dringó-Horváth, Ida
Fecha
2021
Resumen
Computer science is regarded one of the subjects best suited for teaching with ICT-supported CLIL, as the English language is the lingua franca of computing, and the computer science classroom is an ideal place to apply digital technologies. This paper aims to explore the role of content and language integrated learning (CLIL) in the teaching and learning of computer science in English – focusing especially on using information and communication technology (ICT). For this purpose, a systematic literature review based on the PRISMA protocol was carried out. A total of 31 documents published in the period 2011–2021 on CLIL in computer science and ICT in the CLIL environment were analysed. In this article, first, the advantages of using CLIL in computer science will be discussed, followed by illustrating the benefits and challenges of applying ICT in CLIL lessons. Finally, trends in research on technology enhanced CLIL will be presented, outlining existing findings as well as identifying research gaps in the field. The most important shortcomings and difficulties outlined in the related literature are the limited research on both CLIL and ICT supported CLIL in the subject of computer science, the inconsistent terminology for using ICT in CLIL, and the need in CLIL teacher training courses for the effective use of digital technologies. Therefore, the findings of this paper identify a variety of future research agendas in order to increase the effective, ICT-supported CLIL in the subject of computer science.
Palabras clave
Content and language integrated learning
CLIL
Computer science; Information and Communication Technologies
ICT
Technology
Bilingual education
Technology-enhanced CLIL
Interdisciplinary approach
Systematic review
Ubicación
LACLIL, 14(2), 323–347
Colecciones a las que pertenece
  • LACLIL > Vol 14, No 2 (2021) [3]

Universidad de La Sabana

Código SNIES 1711

Personería Jurídica: Resolución 130 del 14 de enero de 1980. Ministerio de Educación Nacional.

Carácter académico: universidad.

Síguenos en nuestras redes

Contáctenos

Unidades Académicas

CESU

Política de Protección de datos

Institución de educación superior sujeta a inspección y vigilancia por el Ministerio de Educación Nacional.

Copyright 2017. Universidad de La Sabana. Todos los derechos reservados.

Campus del Puente del Común, Km. 7, Autopista Norte de Bogotá. Chía, Cundinamarca, Colombia.

Contact Center: 861 5555 / 861 6666. Apartado: 53753 Bogotá.