A critical vision of the CLIL approach in secondary education: A study in the Valencian Community in Spain
Enlaces del Item
URI: http://hdl.handle.net/10818/21856Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
Visitar enlace: http://laclil.unisabana.edu.co ...
ISSN: 2322-9721
DOI: 10.5294/laclil.2014.8.1.1
Compartir
Estadísticas
Ver Estadísticas de usoCatalogación bibliográfica
Mostrar el registro completo del ítemFecha
2015Resumen
Content and language integrated learning (CLIL) has emerged in European education as an effective method to enhance and reinforce students’ competence in English and skills while covering traditional content areas. This paper presents a research study into CLIL in secondary education in the area of Castellón in the Valencian Community, Spain. Our first objective of this work involves defining whether some content subjects in some secondary schools of the area are being delivered using English as the vehicular language or not. Secondly, the study also pursues to detect the attitudes and background of the English-language and the content teachers of those centres in relation to CLIL by means of two types of CLIL questionnaires. Results show that even though CLIL has not been introduced officially in any of these secondary schools, some of the teachers have already applied it in specific modules of nursery and primary education. English and content teachers show a positive attitude towards the effects that CLIL could have on their students, and they are eager to cooperate in its implementation. Este trabajo presenta un estudio de investigación sobre el enfoque
AICLE en la educación secundaria en el área de Castellón en la
Comunidad Valenciana, España. Nuestro primer objetivo consiste
en definir si algunas asignaturas de contenido en algunas escuelas
secundarias de la zona están utilizando el inglés como lengua
vehicular o no. En segundo lugar, el estudio también persigue
detectar las actitudes y los antecedentes tanto de los profesores de
Inglés y como de los de contenido de esos centros en relación con el
enfoque AICLE, por medio de dos tipos de cuestionarios. Los
resultados muestran que, a pesar de que AICLE no ha sido
introducido oficialmente en estos centros de enseñanza secundaria,
algunos de los profesores ya lo han aplicado en algunos módulos
específicos de educación infantil y primaria. Tanto los profesores de
Inglés y como los profesores de asignaturas de contenido muestran
una actitud positiva hacia los efectos que podría tener el enfoque
AICLE sobre sus alumnos, y están dispuestos a cooperar en su
implementación.
Palabras clave
Ubicación
Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning; Vol 8, No 1 (2015); p. 1-12