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Doctrina de la iglesia y despenalización del aborto: algunas reflexiones
dc.contributor.author | Bermúdez Merizalde, Catalina María | |
dc.date.accessioned | 2015-02-02T09:32:24Z | |
dc.date.available | 2015-02-02T09:32:24Z | |
dc.date.created | 2005 | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.identifier.other | http://personaybioetica.unisabana.edu.co/index.php/personaybioetica/article/view/922 | es_CO |
dc.identifier.other | http://personaybioetica.unisabana.edu.co/index.php/personaybioetica/article/view/922/1002 | es_CO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10818/13958 | |
dc.description | 10 páginas | |
dc.description.abstract | The teaching and the position of the Church with respect to a life in the verge of being born is, above all, an eminently positive and constructive affirmation: in other words, homage to the greatest work of creation: giving life, bringing life from nothing, from the void. The current debate and modern ethical judgment relating to the depenalization of abortion in Colombia has become, once again, an object of public discussion while adopting increasingly refined tones and expressions. Both motivations and arguments in this sense are more and more abundant and sophisticated, In the sphere of the debate on bioethics itself, the term “antitongue” (“antilengua”) was introduced to refer to a language that changes the meaning of words. This is the case of having replaced the term abortion with either the so called “voluntary pregnancy interruption” (locally known as the IVE) or “medical interruption of pregnancy” (the IME). Along this lines, the article attempts to consider in a brief way some of the causes used to favor a pro-abortion culture. Finally, the deepest root of the so called “culture of death” is in the eclipse of the meaning, sense or singifcance of God and, therefore, in the eclipse of the meaning, sense or significance of human being. The systematic violation of the right to life, and of any fundamental moral principle, does inevitably lead to the gradual blurring of conscience, as well as to a practical materialism from which individualism, utilitarianism and hedonism are fed and disseminated. In this way, the values of the human being are changed and replaced with those relating to having, possessing, or with sheer pleasure. The only end or purpose that seems to count is material wellbeing, a quality of life construed as mere economic efficiency, unbridled and insatiable consumerism, and the rejection of any kind of suffering, solely to end up capitalizing on sexuality and connivance, thus giving aside the rule that allows us to tell the difference between good and evil. In the light of these assumptions, the article addresses the subject of moral judgment on the practice o induced abortion, and some reflections are made about the teachings of the Church on this matter. | |
dc.description.abstract | La enseñanza y la postura de la Iglesia ante la vida por nacer es, sobre todo, una afirmación eminentemente positiva y constructiva: un homenaje a la obra más grande de la creación: dar la vida, sacar vida de la nada. El debate contemporáneo y el juicio ético relativo a la despenalización del aborto en Colombia se ha convertido, una vez más, en objeto de discusión pública, y ha adoptado tonos y manifestaciones cada vez más refinados. Las motivaciones y argumentos en este sentido son abundantes y cada vez más sofisticados. En el ámbito propio del debate sobre bioética se acuñó la palabra antilengua, para señalar un lenguaje que cambia el significado de las palabras. Es el caso de la sustitución del término “aborto” por el de “interrupción voluntaria del embarazo” (IVE). Existe también la expresión “interrupción médica del embarazo” (IME). En estas líneas se intenta considerar brevemente algunas de las causas que favorecen una cultura pro abortista. En último término, la raíz más profunda de la así llamada “cultura de muerte” está en el eclipse del sentido de Dios y, por lo tanto, en el eclipse del sentido del hombre. La violación sistemática del derecho a la vida, y de cualquier principio moral fundamental, conduce inevitablemente a una progresiva ofuscación de la conciencia y al materialismo práctico, en el que se alimentan y difunden el individualismo, el utilitarismo y el hedonismo. De este modo, los valores del ser son sustituidos por los del tener, o los del placer. El único fin que cuenta es el bienestar material, la calidad de vida, interpretada como eficiencia económica, consumismo desenfrenado, rechazo de toda forma de sufrimiento, para terminar instrumentalizando la sexualidad, la convivencia y, en definitiva, la persona humana y la norma moral que permite distinguir entre el bien y el mal. A la luz de estos presupuestos se aborda enseguida el tema del juicio moral sobre la práctica del aborto provocado y se hacen algunas reflexiones sobre las enseñanzas de la Iglesia en esta materia. | |
dc.language.iso | spa | es_CO |
dc.publisher | Universidad de La Sabana | |
dc.relation.ispartofseries | Persona y Bioética; Vol 9, No 2 (2005) | |
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dc.source | Universidad de La Sabana | es_CO |
dc.source | Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana | es_CO |
dc.subject | Aborto | |
dc.subject | Cultura de muerte | |
dc.subject | Cultura de vida | |
dc.subject | Enseñanza moral | |
dc.subject | Despenalización | |
dc.title | Doctrina de la iglesia y despenalización del aborto: algunas reflexiones | es_CO |
dc.type | article | es_CO |
dc.type.hasVersion | publishedVersion | es_CO |
dc.rights.accessRights | openAccess |
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