Sabiduría ética e información científica
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URI: http://hdl.handle.net/10818/13943Visitar enlace: http://personaybioetica.unisab ...
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Catalogación bibliográfica
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Tomás y Garrido, Gloria MaríaFecha
2003Resumen
Specialized formation through instruction and training are being superseded by the information society. But there is a fair way to be covered from information to formation. Mere descriptive statistics do not meet the conditions required to dictate rules for behavior. Knowing is visualizing the truth. Essentially, the main function of ethics deals with inspiring good conducts. For this reason, an accurate conception of the individual person is a necessary choice from which we shall develop the moral/ethic principles of behavior that, as the case may be, will lead to the establishment of strict standards, or flexible standards, or minimum standards. Ethics is the reference that helps us discover and channel the way the human being and the human action unfold, which means, so to speak, that human goodness can serve as a plinth to scientific activity. Nevertheless, a reductionism in these truths is resulting from science and technology being required to adopt a sense of action. La formación especializada está siendo sustituida por la sociedad de la información. Mas de la información a la formación hay que recorrer un trecho. La mera estadística descriptiva no está en condiciones de dictar normas de comportamiento. Saber es contemplar la verdad. La función de la ética es primordialmente inspirar comportamientos; por ello, es preciso optar por una acertada concepción de la persona, y desde ahí desarrollar los principios morales/éticos de la conducta, que según los casos conducirán a normas estrictas, a normas flexibles o a normas mínimas. La ética es la referencia que nos ayuda a descubrir y canalizar cómo se despliega el ser del hombre y su hacer; es decir, la bondad humana puede servir de plinto a la actividad científica. Sin embargo, se da en la actualidad un reduccionismo de estas verdades, por exigir a la ciencia y a la tecnología el sentido de la acción.
Ubicación
Persona y Bioética; No 19 (2003)