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dc.contributor.authorTorres Calderón, Leonardo Augusto
dc.date.accessioned2015-02-02T09:24:08Z
dc.date.available2015-02-02T09:24:08Z
dc.date.created2004
dc.date.issued2004
dc.identifier.otherhttp://dikaion.unisabana.edu.co/index.php/dikaion/article/view/1307es_CO
dc.identifier.otherhttp://dikaion.unisabana.edu.co/index.php/dikaion/article/view/1307/1447es_CO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/13415
dc.description.abstractThe “ContentiousAdministrative” Jurisdiction (which handles matters relating to suits/legal actions under administrative law) is extremely overcrowded. In order to solve this situation, several measures are required:1. Reducing the caducity terms (the only legal period within which the aggrieved or injured party must bring suit since, upon expiration, there will be no further opportunity to sue) of ordinary litigious actions;2. Demanding from trial lawyers the submission in the quality of annexes to the complaint or to the answer to it of most of the documents that the parties want to assert or enforce in the action, in order to reduce the probationary period or time allowed for producing evidence, and of the proofs submitted;3. Increasing both the expenses to be defrayed by the plaintiff for the suit to be prosecuted and the taxation of costs (the pecuniary sanction imposed on one of the parties) against the loser in the lawsuit;4. Transfering to the Ordinary Civil Jurisdiction some of the matters assigned to the Contentious Jurisdiction and, most particularly, executive processes as well as leaseproperty restitution proceedings, as well as those relating to medicalfailure liability;5. Eliminating those constitutional actions having been poorly designed by the legislator and lacking real effectiveness, such as the “repetition action” or action for recovery (when the public entity sentenced to pay damages sues the public server having caused the sentence), as well as people’s actions for public morality, and group actions;6. Balancing workloads among the sections of the Administrative Court of Cundinamarca, in order that a certain part of the affairs dealt with at the very congested Second and Third sections (name of the decision divisions within the Court) are conveyed to the rather unburdened First and Fourth sections;7. Extending the lapsing or prescription (abnormal termination of the proceedings due to the plaintiff’s inactivity) against the claimant public entities when they do not meet their duties to the suit;8. Suppressing approval by the Administrative Courts of prejudicial settlements, in order that they are passed at an administrative jurisdiction by the judicial counsel of the AttorneyGeneral’s Office.es_CO
dc.description.abstractLa Jurisdicción de lo Contencioso Administrativo está muy congestionada. Para solucionar esta situación son necesarias varias medidas: 1. Disminuir los términos de caducidad (plazo legal dentro del cual la persona perjudicada debe presentar la demanda, vencido el cual ya no es posible formularla) de las acciones contenciosas ordinarias;2. Exigir a los abogados litigantes la presentación, como anexos de la demanda o de su contestación, de la mayoría de los documentos que quieran hacer valer en el proceso para disminuir el periodo probatorio y de las pruebas practicadas dentro del mismo;3. Aumentar tanto los gastos que debe sufragar el demandante para que se le tramite el proceso, como la imposición de costas (multa pecuniaria que se impone a una de las partes) para la parte vencida en el pleito;4. Transferir a la Jurisdicción Ordinaria Civil, asuntos actualmente asignados a la Contenciosa y en especial los procesos ejecutivos, los de restitución de inmueble arrendado y los de responsabilidad por falla médica;5. Eliminar acciones constitucionales mal diseñadas por el legislador, que no han tenido una eficacia real, como la acción de repetición (cuando la entidad pública condenada a pagar una indemnización demanda al servidor público causante de la condena), las acciones populares por moralidad pública y las acciones de grupo;6. Equilibrar las cargas dentro de las secciones del Tribunal Administrativo de Cundinamarca, de tal suerte que parte de los asuntos de lasmuy congestionadas secciones Segunda y Tercera (el nombre de las Salas de decisión dentro del Tribunal), pase a la Primera y la Cuarta, bastante descongestionadas;7. Extender la perención (terminación anormal del proceso por inactividad de la parte demandante) en contra de las entidades públicas demandantes cuando estas no cumplen con sus cargas procesales;8. Eliminar la aprobación de las conciliaciones prejudiciales por parte de los Tribunales Administrativos, para que éstas sean aprobadas en sede administrativa por los procuradores judiciales de la Procuraduría General de la Nación. es_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.relation.ispartofseriesDíkaion; Vol 13 (2004)
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dc.sourceUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.sourceRepositorio Institucional de la Universidad de La Sabanaes_CO
dc.subjectPropuestas de descongestiónes_CO
dc.subjectPerención contra entidades públicas
dc.titleLa descongestión en la jurisdicción contencioso administrativaes_CO
dc.typearticlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccess


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