Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorArias Herrera, Juan Carlos
dc.date.accessioned2015-02-02T09:35:47Z
dc.date.available2015-02-02T09:35:47Z
dc.date.created2013
dc.date.issued2013
dc.identifier.otherhttp://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3032es_CO
dc.identifier.otherhttp://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3032/3156es_CO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/14608
dc.description.abstractA number of contemporary filmmakers, both in Colombia and in other Latin American countries, have explicitly stated their disinterest in what they themselves call “political cinema”. With this apparent declaration of principles, they seem to be distancing themselves from previous generations for whom each film implied a commitment to the representation and transformation of reality. Some directors have defined themselves as “'neutral” in political terms, even when their work directly addresses issues concerning the social and political realities of each country.  The intent of this essay is to examine what this supposed neutrality consists of, from where it is derived, and what are its dangers. Through an analysis of the concept of childhood in the film Los Colores de la Montaña (The Colors of the Mountain) (2011), the author attempts to show the film’s political dimension above and beyond the director’s intentions of neutrality, so as to highlight the importance of political thinking in film, apart from identifying with ideologies and taking sides.
dc.description.abstractDiversos realizadores contemporáneos, tanto en Colombia como en otros países de Latinoamérica, han declarado explícitamente su desinterés en lo que ellos mismos llaman un ‘cine político’. Con esta especie de declaración de principios parecen tomar distancia de generaciones anteriores en las que cada película implicaba un compromiso con la representación y transformación de la realidad. Algunos directores se han definido a sí mismos como ‘neutrales’ en términos políticos incluso cuando sus obras abordan temas directamente relacionados con la realidad social y política de cada país. Mi interés en este ensayo es examinar en qué consiste esta supuesta neutralidad, de dónde se deriva y cuáles son sus peligros. A través de un análisis del concepto de infancia en la película Los colores de la montaña (2011), intento mostrar la dimensión política de la obra más allá de las intenciones de neutralidad del autor con el fin de señalar la importancia de pensar lo político en el cine por encima de las identificaciones ideológicas y las tomas de partido.
dc.description.abstractDiversos realizadores contemporâneos, tanto na Colômbia quanto nos outros países da América Latina, declararam explicitamente seu desinteresse no que eles mesmos chamam de “cinema político”. Com esta espécie de declaração de princípios parecem tomar distância de gerações anteriores nas quais cada filme implicava um compromisso com a representação e transformação da realidade.  Alguns diretores definiram a si mesmo como “neutros” em termos políticos, inclusive quando suas obras abordam temas diretamente relacionados com a realidade social e política de cada país.  Meu interesse neste ensaio é examinar em que consiste esta suposta neutralidade, de onde se deriva e quais são seus perigos. Através de uma análise do conceito de infância no filme Los colores de la montaña (2011), tento mostrar a dimensão política da obra além das intenções de neutralidade do autor a fim de destacar a importância de pensar o político no cinema sobre as identificações ideológicas e as tomadas de partido.
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherUniversidad de La Sabana
dc.relation.ispartofseriesPalabra Clave; Vol 16, No 2 (2013)
dc.relation.ispartofseries10.5294/pacla.2013.16.2.13
dc.rightsThis journal and its contents are the property of Universidad de La Sabana and, therefore, may be accessed solely for reading or printing, as a personal copy, but not for profit. Prior authorization from Universidad de La Sabana is required for any other use, such as the reproduction, transformation, public communication or distribution of said material for a profit.The names and email addresses included in Aquichán shall be used solely for the declared purposes of this journal and shall not be made available for any other purpose or to any other person.The articles published in this journal represent the opinions of their authors and do not necessarily reflect the official position of Universidad de La Sabana. 
dc.rightsA presente revista e seu conteúdo são propriedade da Universidade da Sabana e, consequentemente, só poderá se aceder a ela para leitura ou impressão, como cópia pessoal e sem fins lucrativos. Qualquer outra forma de utilização como reprodução, transformação, comunicação pública ou distribuição, com fins lucrativos, requer a autorização prévia da Universidade da Sabana.Os nomes e endereços de e-mail introduzidos nesta revista se usarão exclusivamente para os fins declarados e não estarão disponíveis para nenhum outro propósito ou outra pessoa.Os artigos que esta revista contém representam a opinião de seus autores e não constituem necessariamente a opinião da Universidade da Sabana.
dc.sourceUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.sourceRepositorio Institucional de la Universidad de La Sabanaes_CO
dc.subjectTeoría del cine
dc.subjectCine
dc.subjectEstética
dc.subjectInfancia
dc.subjectColombia
dc.titleInfancia y conflicto: sobre la tendencia a un cine ‘no político’ en Colombiaes_CO
dc.title.alternativeChildhood and Conflict: On the Trend towards “Nonpolitical” Cinema in Colombia
dc.title.alternativeInfância e conflito: sobre a tendência a um cinema “não político” na Colômbia
dc.typearticlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccess


Ficheros en el ítem

FicherosTamañoFormatoVer

No hay ficheros asociados a este ítem.

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem