Effectiveness of a Nursing Intervention to Modify Self-Efficacy and Burden in Hemato-Oncology Patients' Caregivers
Efectividad de una intervención de enfermería para modificar la autoeficacia y la sobrecarga del cuidador del paciente hemato - oncológico]
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URI: http://hdl.handle.net/10818/62672Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 22160973
DOI: 10.15649/cuidarte.867
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2020Resumo
Introduction: Hemato-oncology patients will require caregivers to help them in the control of physical symptoms, prescribed therapies, emotional support, among others. Caregivers must prepare themselves, increase their confidence and motivation through self-efficacy in their role since if they feel competent to care, they will be better able to develop accordingly their role, decreasing the chances of being burdened. Materials and Methods: A quantitative quasi-experimental study was conducted with two groups, pre-test and post-test. The objective was to establish the effectiveness of a nursing intervention, when compared to the standard intervention, in modifying self-efficacy and burden in the role of hemato-oncology patients' caregivers. The General Self-Efficacy Scale and the Zarit Scale were used for the measurement. Results: The intervention is effective in modifying caregivers' self-efficacy, which can be observed in the comparison between the control group and experimental group, going from 25.8 to 29.8 (p=0.00) in the self-efficacy scale after the intervention, as well as going from 25.5 to 26.3 (p=0.00) in the experimental group. No significant differences were observed concerning the burden of the role of hemato-oncology patients' caregivers after the intervention. Discussion: An effective intervention from Resnick's nursing theory is provided for practice. Further studies are required to test the effectiveness of the intervention in other settings. Conclusions: Motivational nursing education interventions are relevant in practice and research to modify self-efficacy in hemato-oncology patients' caregivers. © 2020 The Author(s). Introducción: Los pacientes hematooncológicos requerirán cuidadores que les ayuden en el control de los síntomas físicos, terapias prescritas, apoyo emocional, entre otros. Los cuidadores deben prepararse, aumentar su confianza y motivación a través de la autoeficacia en su rol, ya que si se sienten competentes para cuidar, podrán desarrollar mejor su rol, disminuyendo las posibilidades de sentirse agobiados. Materiales y Métodos: Se realizó un estudio cuantitativo cuasiexperimental con dos grupos, pretest y postest. El objetivo fue establecer la efectividad de una intervención de enfermería, comparada con la intervención estándar, para modificar la autoeficacia y la carga en el rol de los cuidadores de pacientes hematooncológicos. Para la medición se utilizó la Escala de Autoeficacia General y la Escala de Zarit. Resultados: La intervención es efectiva para modificar la autoeficacia de los cuidadores, lo que se puede observar en la comparación entre el grupo control y el grupo experimental, pasando de 25,8 a 29,8 (p=0,00) en la escala de autoeficacia después de la intervención, así como así como pasar de 25,5 a 26,3 (p=0,00) en el grupo experimental. No se observaron diferencias significativas en cuanto a la carga del papel de los cuidadores de pacientes hematooncológicos después de la intervención. Discusión: Se proporciona para la práctica una intervención efectiva desde la teoría de enfermería de Resnick. Se necesitan más estudios para probar la eficacia de la intervención en otros entornos. Conclusiones: Las intervenciones de educación motivacional de enfermería son relevantes en la práctica y en la investigación para modificar la autoeficacia de los cuidadores de pacientes hematooncológicos. © 2020 El autor(es).
Ubicación
Cuidarte, Vol.11 (2), p.1-18, Article e867