Educational strategy for the development of skills in exchange transfusion: A randomized clinical trial protocol
Estrategia educativa para el desarrollo de habilidades en exanguinotransfusión: un protocolo de ensayo clínico aleatorizado
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URI: http://hdl.handle.net/10818/62671Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 17456215
DOI: 10.1186/s13063-020-04312-3
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2020Abstract
Background: Exchange transfusion is a highly complex procedure that requires high levels of expertise. Trainee paediatricians do not have adequate training in exchange transfusion because opportunities to perform this procedure in practice are scarce. This protocol seeks to compare two educational interventions for exchange transfusion that allow students to develop competencies to perform the technique in an appropriate and safe way. Methods/design: This is a randomized parallel single-blind clinical trial with allocation by simple randomization to the educational intervention (simulation or a digital didactic environment). Students from the paediatric specialization who volunteer to participate will be included. A practical evaluation of the procedure will be performed through a simulated scenario using a standardized clinical case. The main outcome is defined as the result of evaluation using the Objective Structured Clinical Examination; superior performance will be defined when the percentage is greater than or equal to 85%, and non-superior performance will be defined when the result is less than 84%. The chi-square independence test or the Fisher exact test will be used to evaluate the effect of the interventions. Multivariate analysis will be performed using a non-conditional logistic regression model. Stata 15® software will be used. Discussion: Exchange transfusion is a procedure that requires expertise to achieve adequate outcomes. The inclusion of new educational strategies, such as simulation and digital didactic environments, is seen as a training option that can improve performance in clinical skills, reduce adverse events and increase the level of trust. Trial registration: ClinicalTrials.gov: NCT04070066. Registered on 28 August 2019. https://clinicaltrials.gov. © 2020 The Author(s). Antecedentes: La exanguinotransfusión es un procedimiento muy complejo que requiere altos niveles de experiencia. Los pediatras en formación no tienen la formación adecuada en exanguinotransfusión porque las oportunidades para realizar este procedimiento en la práctica son escasas. Este protocolo busca comparar dos intervenciones educativas para la exanguinotransfusión que permitan a los estudiantes desarrollar competencias para realizar la técnica de forma adecuada y segura. Métodos/diseño: Se trata de un ensayo clínico aleatorizado, paralelo, simple ciego, con asignación por aleatorización simple a la intervención educativa (simulación o entorno didáctico digital). Se incluirán estudiantes de la especialidad de pediatría que se ofrezcan voluntariamente a participar. Se realizará una evaluación práctica del procedimiento mediante un escenario simulado utilizando un caso clínico estandarizado. El resultado principal se define como el resultado de la evaluación mediante el examen clínico objetivo estructurado; Se definirá desempeño superior cuando el porcentaje sea mayor o igual al 85%, y se definirá desempeño no superior cuando el resultado sea menor al 84%. Se utilizará la prueba de independencia de chi-cuadrado o la prueba exacta de Fisher para evaluar el efecto de las intervenciones. El análisis multivariado se realizará mediante un modelo de regresión logística no condicional. Se utilizará el software Stata 15®. Discusión: La exanguinotransfusión es un procedimiento que requiere experiencia para lograr resultados adecuados. La inclusión de nuevas estrategias educativas, como la simulación y los entornos didácticos digitales, se visualiza como una opción formativa que puede mejorar el desempeño en habilidades clínicas, reducir eventos adversos y aumentar el nivel de confianza. Registro de ensayo: ClinicalTrials.gov: NCT04070066. Registrado el 28 de agosto de 2019. https://clinicaltrials.gov. © 2020 El autor(es).
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Ubication
Current controlled trials in cardiovascular medicine, Vol.21 (1), p.387-6, Article 387
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- Facultad de Medicina [1345]