Academic excellence in Latin America: Social accountability of medical schools
Excelencia académica en América Latina: Responsabilidad social de las facultades de medicina
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URI: http://hdl.handle.net/10818/62647Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 0142159X
DOI: 10.1080/0142159X.2020.1770712
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Puschel, Klaus; Riquelme, Arnoldo; Sapag, Jaime; Moore, Philippa; Díaz, Luis A.; Fuentes-López, Eduardo; Burdick, William; Norcini, John; Jiménez de la Jara, Jorge; Campos, HenryDate
2020Abstract
Context: Social accountability of medical schools has emerged as a standard of excellence in medical education during the last decade. However, the lack of valid and reliable instruments to estimate social accountability has limited the possibility of measuring the impact that medical schools have in society. Our aim was to develop an instrument and validate its use for assessing social accountability in Latin American countries. Methods: We used a three–phase mixed methods research design to develop, validate and estimate social accountability in a diverse convenient sample of 49 medical schools from 16 Latin American countries. We used a qualitative framework approach and a Delphi consensus method to design an instrument with high content validity. Finally, we assessed the psychometric properties of the instrument. Results: The Social Accountability Instrument for Latin America (SAIL) contained 21 items in four domains: mission and quality improvement, public policy, community engagement, and professional integrity. Its reliability index, estimated using Cronbach’s alpha, was very high (0.96). Most of the medical schools that had ranked over the 80th percentile on traditional national academic estimates did not reach the 80th percentile using SAIL. Conclusions: There are validity arguments (content and reliability) to support the measurement of social accountability using the SAIL instrument. Its application showed that it provides a complementary dimension to that traditionally obtained when estimating quality in medical schools. © 2020 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group. Contexto: La responsabilidad social de las facultades de medicina se ha convertido en un estándar de excelencia en la educación médica durante la última década. Sin embargo, la falta de instrumentos válidos y confiables para estimar la responsabilidad social ha limitado la posibilidad de medir el impacto que las escuelas de medicina tienen en la sociedad. Nuestro objetivo fue desarrollar un instrumento y validar su uso para evaluar la responsabilidad social en países de América Latina. Métodos: Utilizamos un diseño de investigación de métodos mixtos de tres fases para desarrollar, validar y estimar la responsabilidad social en una muestra diversa y conveniente de 49 facultades de medicina de 16 países latinoamericanos. Utilizamos un enfoque de marco cualitativo y un método de consenso Delphi para diseñar un instrumento con alta validez de contenido. Finalmente, evaluamos las propiedades psicométricas del instrumento. Resultados: El Instrumento de Responsabilidad Social para América Latina (SAIL) contenía 21 ítems en cuatro dominios: misión y mejora de la calidad, políticas públicas, participación comunitaria e integridad profesional. Su índice de fiabilidad, estimado mediante el alfa de Cronbach, fue muy elevado (0,96). La mayoría de las facultades de medicina que se habían clasificado por encima del percentil 80 según las estimaciones académicas nacionales tradicionales no alcanzaron el percentil 80 utilizando SAIL. Conclusiones: Existen argumentos de validez (contenido y confiabilidad) para respaldar la medición de la responsabilidad social utilizando el instrumento SAIL. Su aplicación demostró que proporciona una dimensión complementaria a la que tradicionalmente se obtiene al estimar la calidad en las facultades de medicina. © 2020 Informa UK Limited, operando como Taylor & Francis Group.
Keywords
Ubication
Medical teacher, Vol.42 (8), p.929-936
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- Facultad de Medicina [1345]