Language Attitudes in a Lingua Franca: The Case of Black South African College Students
Actitudes lingüísticas en una lengua franca: el caso de los estudiantes universitarios negros sudafricanos
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URI: http://hdl.handle.net/10818/62640Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 0261927X
DOI: 10.1177/0261927X20951904
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2021Resumen
In a context of transformation where South African students have started to confront issues of alienation and access to higher education institutions, the role of language is not a minor issue. This study explores the implicit language attitudes of a sample of 80 young L1 South African indigenous language speakers toward Standard South African English and black accented English in a university context. In using a mixed-methodological approach that investigates the interrelation between participants’ Implicit Association Test (IAT) results toward the two selected accents and their linguistic background, language exposure, and social distance levels, this study found mixed results with important sociolinguistic implications. More specifically, the notion of intersectionality (race and gender), the relevant role of the language of instruction in the development of language attitudes, and further correlations between the above-mentioned sociolinguistic variables provided valuable insight with significant social implications as well as methodological considerations. © The Author(s) 2020. En un contexto de transformación donde los estudiantes sudafricanos han comenzado a enfrentar problemas de alienación y acceso a instituciones de educación superior, el papel del idioma no es un tema menor. Este estudio explora las actitudes lingüísticas implícitas de una muestra de 80 jóvenes hablantes de lengua indígena sudafricana L1 hacia el inglés estándar sudafricano y el inglés con acento negro en un contexto universitario. Al utilizar un enfoque metodológico mixto que investiga la interrelación entre los resultados de la Prueba de Asociación Implícita (IAT) de los participantes hacia los dos acentos seleccionados y su origen lingüístico, exposición al lenguaje y niveles de distancia social, este estudio encontró resultados mixtos con importantes implicaciones sociolingüísticas. Más específicamente, la noción de interseccionalidad (raza y género), el papel relevante de la lengua de instrucción en el desarrollo de las actitudes lingüísticas y otras correlaciones entre las variables sociolingüísticas mencionadas anteriormente proporcionaron información valiosa con importantes implicaciones sociales, así como consideraciones metodológicas. . © El autor (es) 2020.
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Journal of language and social psychology, Vol.40 (3), p.378-397, Article 0261927
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- Facultad de Psicología [176]