Inclusive Education and Identity Formation in Secondary School Students with Hearing Disabilities
Educación inclusiva e identidad en estudiantes de secundaria con discapacidad auditiva
Enlaces del Item
URI: http://hdl.handle.net/10818/62544Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 14094258
DOI: 10.15359/ree.27-2.15902
Compartir
Estadísticas
Ver as estatísticas de usoCatalogación bibliográfica
Apresentar o registro completoData
2023Resumo
Objective: This research aimed to understand the identity configuration process in students with hearing disabilities and identify the contribution of inclusive education in this process. Method. This qualitative research used a phenomenological approach, conducting semi-structured interviews with 3 male and 2 female high school students with severe hearing impairment. Participants were from a public school in Bogotá, aged between 18 and 20 years old, and from a low socioeconomic background. The collected data was analyzed through open, axial, and selective coding according to the constant comparative method. Results. Three emerging categories were identified: “I am deaf,”“I speak another language,” and “I am capable.” The results show that students with hearing disabilities identify with the deaf community based on shared experiences of absence of hearing ability, use of sign language, stigmatization, and social vulnerability. Inclusive education contributes to the development of alternative social identities. Discussion. The emergence of capacities to seek the transformation of the exclusion conditions and the potential of inclusive education in this direction are discussed. © 2023 Universidad Nacional. All rights reserved. Objetivo: Esta investigación tuvo como objetivo comprender el proceso de configuración de la identidad en estudiantes con discapacidad auditiva e identificar la contribución de la educación inclusiva en este proceso. Método. Esta investigación cualitativa utilizó un enfoque fenomenológico, realizando entrevistas semiestructuradas a 3 estudiantes de secundaria y 2 mujeres con discapacidad auditiva severa. Los participantes eran de una escuela pública de Bogotá, con edades entre 18 y 20 años y de origen socioeconómico bajo. Los datos recolectados fueron analizados mediante codificación abierta, axial y selectiva según el método comparativo constante. Resultados. Se identificaron tres categorías emergentes: “Soy sordo”, “Hablo otro idioma” y “Soy capaz”. Los resultados muestran que los estudiantes con discapacidad auditiva se identifican con la comunidad sorda a partir de experiencias compartidas de ausencia de capacidad auditiva, uso de lengua de señas, estigmatización y vulnerabilidad social. La educación inclusiva contribuye al desarrollo de identidades sociales alternativas. Discusión. Se discute el surgimiento de capacidades para buscar la transformación de las condiciones de exclusión y el potencial de la educación inclusiva en esa dirección. © 2023 Universidad Nacional. Reservados todos los derechos.
Ubicación
Revista educare, Vol.27 (2), p.1-16
Colecciones a las que pertenece
- Facultad de Ingeniería [501]