Parental developmental screening with CARE: A pilot hybrid assessment and intervention with vulnerable families in Colombia
Cribado del desarrollo parental con CARE: una evaluación e intervención híbrida piloto con familias vulnerables en Colombia
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URI: http://hdl.handle.net/10818/62530Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 19326203
DOI: 10.1371/journal.pone.0287186
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2023Resumo
Poverty and scarcity of resources make children in low-and-middle-income countries at risk of not reaching their developmental potential. Despite a near-universal interest in risk reduction, effective interventions like enhancing reading skills in parents to diminish developmental delay remain elusive for the great majority of vulnerable families. We undertook a efficacy study for parental use of a booklet called CARE for developmental screening of children between 36 to 60 months old (M = 44.0, SD = 7.5). All participants (N = 50), lived in vulnerable, low-income neighborhoods in Colombia. The study followed a pilot Quasi-Randomised Control Trial design (i.e., control group participants assigned based on nonrandom criteria) of parent training with a CARE intervention group compared to a control group. Data was analyzed using two-way ANCOVA for sociodemographic variables’ interaction with follow-up results and one-way ANCOVA to evaluate the relations between the intervention and post-measurement of developmental delays and cautions and other language related-skills outcomes, while controlling for pre-measurements. These analyses indicated that the CARE booklet intervention enhanced children’s developmental status and narrative skills (developmental screening delay items, F(1, 47) = 10.45, p = .002, partial η2 = .182; narrative devices scores, F(1, 17) = 4.87, p = .041, partial η2 = .223). Several limitations (e.g., sample size) and possible implications for the analysis of children’s developmental potential are discussed and considered for future research, along with the effects of the COVID-19 pandemic on the closure of preschools and community care centers. © 2023 Juan Giraldo-Huertas. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author and source are credited. La pobreza y la escasez de recursos hacen que los niños de los países de ingresos bajos y medianos corran el riesgo de no alcanzar su potencial de desarrollo. A pesar del interés casi universal en la reducción del riesgo, las intervenciones efectivas como mejorar las habilidades de lectura de los padres para disminuir el retraso en el desarrollo siguen siendo difíciles de alcanzar para la gran mayoría de las familias vulnerables. Llevamos a cabo un estudio de eficacia para el uso parental de un folleto llamado CARE para la evaluación del desarrollo de niños entre 36 y 60 meses de edad (M = 44,0, DE = 7,5). Todos los participantes (N = 50) vivían en barrios vulnerables y de bajos ingresos en Colombia. El estudio siguió un diseño piloto de ensayo de control cuasi aleatorio (es decir, participantes del grupo de control asignados según criterios no aleatorios) de capacitación para padres con un grupo de intervención CARE en comparación con un grupo de control. Los datos se analizaron utilizando ANCOVA de dos vías para la interacción de las variables sociodemográficas con los resultados del seguimiento y ANCOVA de una vía para evaluar las relaciones entre la intervención y la posmedición de retrasos y precauciones en el desarrollo y otros resultados de habilidades relacionadas con el lenguaje, mientras se controlaba por mediciones previas. Estos análisis indicaron que la intervención del folleto CARE mejoró el estado de desarrollo y las habilidades narrativas de los niños (ítems de retraso en la evaluación del desarrollo, F(1, 47) = 10,45, p = 0,002, η2 parcial = 0,182; puntuaciones de dispositivos narrativos, F(1, 17). ) = 4.87, p = .041, η2 parcial = .223). Se discuten y consideran para futuras investigaciones varias limitaciones (p. ej., tamaño de la muestra) y posibles implicaciones para el análisis del potencial de desarrollo de los niños, junto con los efectos de la pandemia de COVID-19 en el cierre de escuelas preescolares y centros de atención comunitaria.
Palabras clave
Ubicación
PloS one, Vol.18 (6), p.e0287186-e0287186, Article e0287186
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