Representation and Learning of Concepts on Twitter: An Analysis of Tweets as Digital Footprints
Representación y aprendizaje de conceptos en Twitter: un análisis de tuits como huellas digitales
Item Links
URI: http://hdl.handle.net/10818/62368Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 11382783
DOI: 10.5944/ried.26.2.36244
Compartir
Statistics
View Usage StatisticsBibliographic cataloging
Show full item recordDate
2023Abstract
The Tweets or messages published on the social network Twitter are understood as digital footprints that are produced by the interaction of people in digital environments. These footprints are generated both in formal education processes such as those conducted through Virtual Learning Environments, as well as in social interaction processes, typical of social media. In this study, the processes of concept representation and learning based on the production of tweets generated by three groups of third and fifth year university students were analyzed. This study of a mixed nature was carried out under the supervised learning approach that included two moments: one of instruction and the other of evaluation. The tweets were analyzed from three categories: content, container and context, as well as from the intellectual operations of conceptual thinking: supra-ordination, exclusion, under-ordination and iso-ordination. Additionally, the emotional tone of the tweets was analyzed using content analysis, text mining and sentiment analysis techniques. The results of the study indicate the possibility that fingerprints can be used as indicators of the processes of representation and learning of concepts, not only from the perspective of the linguistic and cognitive construction involved in learning and representing concepts, but also from the emotional conditions that occur through the interactions within a social network like Twitter. From there, conclusions related to the transformative potential of the use of fingerprints in education are discussed and addressed. © 2023, Ibero-American Association for Distance Higher Education (AIESAD). All rights reserved. Los Tweets o mensajes publicados en la red social Twitter se entienden como huellas digitales que se producen por la interacción de las personas en entornos digitales. Estas huellas se generan tanto en procesos educativos formales como los realizados a través de Entornos Virtuales de Aprendizaje, así como en procesos de interacción social, propios de las redes sociales. En este estudio se analizaron los procesos de representación de conceptos y aprendizaje a partir de la producción de tweets generados por tres grupos de estudiantes universitarios de tercer y quinto año. Este estudio de carácter mixto se realizó bajo el enfoque de aprendizaje supervisado que incluyó dos momentos: uno de instrucción y otro de evaluación. Los tuits fueron analizados desde tres categorías: contenido, contenedor y contexto, así como desde las operaciones intelectuales del pensamiento conceptual: supraordenación, exclusión, subordinación e isoordenación. Además, se analizó el tono emocional de los tweets mediante técnicas de análisis de contenido, minería de textos y análisis de sentimientos. Los resultados del estudio indican la posibilidad de que las huellas dactilares puedan ser utilizadas como indicadores de los procesos de representación y aprendizaje de conceptos, no sólo desde la perspectiva de la construcción lingüística y cognitiva involucrada en el aprendizaje y representación de conceptos, sino también desde las condiciones emocionales que ocurren a través de las interacciones dentro de una red social como Twitter. A partir de ahí, se discuten y abordan conclusiones relacionadas con el potencial transformador del uso de las huellas dactilares en la educación. © 2023, Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia (AIESAD). Reservados todos los derechos.
Keywords
Ubication
Revista iberoamericana de educación a distancia, Vol.26 (2), p.45-67
Collections to which it belong
- Facultad de Educación [165]