Propuesta de enseñanza de inteligencia emocional a niños y niñas de preescolar mediada por TIC en la Institución Educativa Departamental Tercera Mixta del municipio de Fundación, Magdalena
View/ Open
Item Links
URI: http://hdl.handle.net/10818/61375Compartir
Statistics
View Usage StatisticsMetrics
Bibliographic cataloging
Show full item recordAsesor/es
Amado Mateus, NubiaDate
02-05-2024Abstract
This research aimed to develop and implement a proposal for teaching emotional intelligence to preschool boys and girls at the Departamental Mixed Third Educational Institution in the municipality of Fundación, Magdalena, through the mediation of Information and Communication Technologies (ICT). A qualitative approach with innovative processes was chosen, applying Design-Based Research through the Design Thinking method with its phases of empathizing, defining, ideating, prototyping, testing and evaluating. The purpose was to design effective strategies that incorporated Information and Communication Technologies (ICT). The sampling was carried out by extracting a population of (3) preschool grades from one of the institution's headquarters (José Antonio Galán), to whom various techniques were applied (survey, observation, interview and focus group) using instruments such as questionnaires, field diaries, semi-structured interviews, as well as entry and exit tests, along with photographic evidence. Finally, this research showed positive results in the emotional formation of children, as well as in the successful implementation of new innovative strategies with the integration of ICT. Esta investigación tuvo como objetivo el desarrollo e implementación de una propuesta para enseñar inteligencia emocional a niños y niñas de preescolar en la Institución Educativa Departamental Tercera Mixta del municipio de Fundación, Magdalena, mediante la mediación de Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). Se optó por un enfoque cualitativo con procesos innovadores, aplicando una Investigación Basada en Diseño mediante el método Design Thinking (pensamiento de diseño) con sus fases de empatizar, definir, idear, prototipar, testear y evaluar. El propósito fue diseñar estrategias efectivas que incorporaran las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). El muestreo se llevó a cabo extrayendo una población de (3) grados de preescolar de una de las sedes de la institución (José Antonio Galán), a quienes se les aplicaron diversas técnicas (encuesta, observación, entrevista y grupo focal) utilizando instrumentos como cuestionarios, diarios de campo, entrevistas semiestructuradas, además de pruebas de entrada y salida, junto con evidencias fotográficas. Finalmente, esta investigación arrojó resultados positivos en la formación emocional de los niños, así como en la implementación exitosa de nuevas estrategias innovadoras con la integración de las TIC.