Collaborative Online International Learning (COIL) around Latin America
Visualizar/ Abrir
Enlaces del Item
URI: http://hdl.handle.net/10818/61363Compartir
Estadísticas
Ver as estatísticas de usoMétricas
Catalogación bibliográfica
Apresentar o registro completoAsesor/es
Carreño Bolívar, Laura LucíaData
03-05-2024Resumo
This research study reports the findings obtained from the intervention carried out to identify the characteristics of courses described as Collaborative International Online Learning (COIL) and to determine the factors that influence the implementation of COIL courses from the perspective of Latin American teachers and students. First, the researcher conducted a web search to localize potential participants and after sending a letter of invitation, teachers from Argentina, Colombia and Mexico accepted. The study followed a qualitative and exploratory approach, but also collected a portion of quantitative data. Subsequently, the research instruments applied after a piloting process were a semi-structured interview for teachers, a documentary analysis for COIL planning and a Likert questionnaire to collect students' perceptions of the COIL experience in which they participated. The findings of this study showed that COIL involves three main phases of development and that, among these phases, collaborative work, intercultural competencies, cross-cultural competencies, and global competencies are the cornerstones of the approach. In addition, factors influencing the implementation of COIL included formal training and professional development of the approach, institutional support, time constraints, and quality of communication with partner institutions. Este estudio de investigación reporta los hallazgos obtenidos de la intervención llevada a
cabo para identificar las características de los cursos descritos como Aprendizaje Internacional
Colaborativo en Línea (COIL) y determinar los factores que influyen en la implementación de
los cursos COIL desde la perspectiva de profesores y estudiantes latinoamericanos. En primer
lugar, el investigador realizó una búsqueda en internet para localizar a los posibles participantes
potenciales y tras enviar una carta de invitación, profesores de Argentina, Colombia y México
aceptaron. El estudio siguió un enfoque cualitativo y exploratorio, pero también recogió una
parte de datos cuantitativos. Posteriormente, los instrumentos de investigación aplicados tras un
proceso de pilotaje fueron una entrevista semiestructurada para los profesores, un análisis
documental para la planificación del COIL y un cuestionario Likert para recoger las
percepciones de los estudiantes sobre la experiencia COIL en la que participaron. Los resultados
de este estudio mostraron que COIL implica tres fases principales de desarrollo y que, entre esas
fases, el trabajo en colaboración, las competencias interculturales, las competencias transversales
y globales son las piedras angulares del enfoque. Además, dentro de los factores que influyen la
aplicación del COIL se destaca la formación formal y desarrollo profesional del enfoque, el
apoyo de las instituciones, las limitaciones de tiempo y la calidad de la comunicación con las
instituciones asociadas.