Reestructuración de la práctica de enseñanza de las ciencias naturales a partir del estudio de clase para favorecer las competencias científicas en estudiantes de secundaria
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URI: http://hdl.handle.net/10818/60930Compartir
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Mindiola González, Eliz KatlinAsesor/es
Carreño Díaz, Andrés JuliánFecha
2024-02-05Resumen
The present research work summarizes the restructuring of the teaching practice of the research teacher as a result of the Class Study and the cycles of collaborative reflection to strengthen scientific competencies in secondary school students. A deconstruction of the teaching practice is carried out, in its constitutive actions, where opportunities for improvement are evident in relation to the development of competencies in students. By analyzing the transformations that occur in the teacher's teaching practice from the four cycles of reflection, it can be seen that the planning process must have coherence between the elements of the curriculum with the teaching and evaluation strategies; that structuring the class by moments facilitates the design of activities that respond to a progressive sequence, which allows evidence of progress in student learning; The inclusion of R.P.A. emphasizes the three-dimensionality of knowledge, promoting the strengthening of competencies; A significant aspect in the implementation action was the visibility of thinking by presenting activities that encourage its externalization; The strengthening of the evaluation process stands out by progressively migrating to formative evaluation that provides the necessary information about learning to make decisions regarding their actions in the classroom. The teaching of natural sciences seeks to promote skills in students so that they can use scientific knowledge, explain phenomena, and construct and evaluate experimental designs for scientific inquiry. El presente trabajo de investigación resume la reestructuración de la práctica de enseñanza de la docente investigadora a raíz del Estudio de Clase y los ciclos de reflexión colaborativa para el fortalecimiento de las competencias científicas en estudiantes de básica secundaria. Se realiza una deconstrucción de la práctica de enseñanza, en sus acciones constitutivas, en donde se evidencian las oportunidades de mejora con relación al desarrollo de competencias en los estudiantes. Al analizar las transformaciones que se presentan en la práctica de enseñanza de la docente a partir de los cuatro ciclos de reflexión se puede evidenciar que el proceso de planeación debe contar con coherencia entre los elementos del currículo con las estrategias de enseñanza y de evaluación; que estructurar la clase por momentos facilita el diseño de actividades que respondan a una secuencia progresiva, que permita evidenciar los avances en los aprendizajes de los estudiantes; se destaca la inclusión de los R.P.A enfatizando en la tridimensionalidad del saber, promoviendo el fortalecimiento de las competencias; un aspecto significativo en la acción de implementación fue la visibilización del pensamiento al presentar actividades que fomenten su externalización; se destaca el fortalecimiento del proceso de evaluación al migrar progresivamente a la evaluación formativa que le brinda la información necesaria sobre los aprendizajes para tomar decisiones con respecto a sus actuaciones en el aula.
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- Maestría en Pedagogía [579]