Relational Trust in Schools: A Literary Review from 2000 to 2019
Confianza relacional en la escuela: revisión literaria entre los años 2000 a 2019
Item Links
URI: http://hdl.handle.net/10818/59925Visitar enlace: https://www.scopus.com/inward/ ...
ISSN: 0716050X
DOI: 10.4067/S0718-07052022000300183
Compartir
Statistics
View Usage StatisticsBibliographic cataloging
Show full item recordDate
2023Abstract
The article provides a literary review on relational trust in the school context during the period 2000 to 2019. Bibliometric and content analysis techniques were applied for the study, from research found in the Web of Science, Scopus and SciELO databases. The analysis allows us to conclude that: although trust is a key factor in the educational process and linking with school improvement, it has been little studied in the educational field worldwide, however, it denotes a growth in scientific production in the last decade. The concept of relational trust applied to the school context dating from the seventies in Europe, has recently begun to gain strength in Latin America with studies carried out in Chile on the relationships between teachers and principals. It is necessary to strengthen the relational trust between the different actors in the school, to promote research and monitoring in the field. © 2023, Estudios Pedagógicos. All Rights Reserved. El artículo aporta una revisión literaria sobre la confianza relacional en el contexto escolar durante el periodo 2000 a 2019. Para el estudio se aplicaron técnicas bibliométricas y de análisis de contenido, de investigaciones encontradas en las bases de datos Web of Science, Scopus y SciELO. El análisis permite concluir: Aunque la confianza es factor clave en el proceso educativo y vinculante con la mejora escolar, ha sido poco estudiado en el ámbito educativo a nivel mundial, sin embargo, denota un crecimiento en la producción científica en la última década. El concepto sobre confianza relacional aplicado al contexto escolar que data de los años setenta en Europa, ha comenzado a tomar fuerza recientemente en Latinoamérica con estudios realizados en Chile sobre las relaciones entre profesores y directores. Se requiere fortalecer en la escuela la confianza relacional entre los distintos actores, potenciar la investigación y monitoreo en el campo. © 2023, Estudios Pedagógicos. All Rights Reserved.
Keywords
Ubication
Estudios Pedagogicos , 48 (3), pp. 183-203
Collections to which it belong
- Facultad de Educación [165]