Are Human Rights the Actual Subject Matter of Human Hope and the Measurement of Political Societies? An Appraisal of the Declaration of the Rights of Man and of the Citizen of 1789 in Light of Augustine Barruel’s Critique of its Philosophical Sources
¿Son los derechos del hombre el verdadero objeto de la esperanza humana y la medida de las sociedades políticas? Un examen de la Declaración de los Derechos del Hombre y del Ciudadano de 1789 a la luz de la crítica de Agustín Barruel a las fuentes filosóficas de la Declaración
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URI: http://hdl.handle.net/10818/59381Visitar enlace: https://dikaion.unisabana.edu. ...
ISSN: 0120-8942
DOI: 10.5294/dika.2023.32.1.8
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Casanova Guerra, Carlos AugustoFecha
2023-02-07Resumen
This article examines the Declaration of the Rights of Man and of the Citizen of 1789 to trace the authors and works that inspired it. Then, it judges whether, in the light of its philosophical inspiration, the rights contained in the Declaration can constitute the subject matter of political hope and an adequate canon with which to judge the various political systems. These canons and hope are compared with the ends and canons proposed by the classics. The new philosophy inspiring the Declaration led to the abandonment of classical political knowledge and experience. The article concludes that the cause of such abandonment is to be found in a kind of rebellion and in a new type of hope. To arrive at such conclusion, we use Abbé Augustine Barruel’s insights, which add the knowledge of pragmatical events to deep philosophical analysis of the ideology that inspired the Declaration. En este artículo se examina la Declaración de los Derechos del Hombre y del Ciudadano de 1789, para rastrear los autores y las obras en que se inspira. Luego se juzga si a la luz de su inspiración filosófica los derechos contenidos en la Declaración pueden realmente constituir el objeto de la esperanza política y un canon adecuado para juzgar a los diversos regímenes políticos. Dichos cánones y esperanza se comparan con los fines y cánones propuestos por los clásicos. La nueva filosofía que condujo a la Declaración llevó también a abandonar la filosofía y experiencia políticas clásicas. Para explicar este abandono, se explora la causa y se cree encontrar en una rebelión y en un nuevo tipo de esperanza. En esta tarea se hace uso de la crítica del abate Agustín Barruel, que pone en contacto el análisis filosófico con los acontecimientos pragmáticos a que llevaron las ideologías que inspiraron la Declaración.
Palabras clave
Ubicación
Díkaion, 32(1), e3218