Should the general practitioner be entrusted with professional activities in Minimally Invasive Surgery? A proposal based on experiential learning
¿Se deben confiar actividades profesionales en cirugía mínimamente invasiva al médico general? Una propuesta basada en el aprendizaje experiencial
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URI: http://hdl.handle.net/10818/58162Visitar enlace: http://www.scielo.org.co/sciel ...
DOI: 10.30944/20117582.1445
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2022Resumo
Introduction.
Training in minimally invasive surgery and the definition of specific, socially responsible and safe professional activities for the patient are a challenge and a duty in medical education. Our objective is to argue in favor of this intervention and describe the specifications, scope and limitations of trustworthy professional activities at this level, as well as its place in an experiential learning model in minimally invasive surgery for life.
Methods.
The context of the surgical care activity of general practitioners is evaluated, in relation to their participation in the surgical team and the need to incorporate in their professional profile some competencies of minimally invasive surgery, according to their level and functions. Through an academic and reflective posture, gaps and opportunities to advance the subject are identified.
Results.
The professional profile of a general practitioner should consider minimally invasive surgery as a skill within their training, in a similar way to those of traditional open surgery. For this, it is necessary to coherently face the change in surgical theory and education, the change in the demand for surgical services and procedures, as well as strengthening the active role of the general practitioner in the surgical team.
Conclusions.
It is necessary to modify the educational paradigm in surgery from undergraduate medical training. An experiential learning model of minimally invasive surgery is proposed, and the skills based on reliable professional activities, necessary for the professional profile of a general practitioner of the 21st century, are established. Introducción.
La formación en cirugía mínimamente invasiva y la definición de actividades profesionales específicas, socialmente responsables y seguras para el paciente son un desafío y un deber en la educación médica. Nuestro objetivo es argumentar a favor de esta intervención y describir las especificaciones, alcances y limitaciones de la actividad profesional confiable en este nivel, así como su lugar en un modelo de aprendizaje experiencial en cirugía mínimamente invasiva para toda la vida.
Métodos.
Se evalúa el contexto de la actividad asistencial quirúrgica de los médicos generales, en relación con su participación en el equipo quirúrgico y la necesidad de incorporar en su perfil profesional algunas competencias propias de la cirugía mínimamente invasiva, según su nivel y funciones. A través de una postura académica y reflexiva se identifican vacíos y oportunidades para avanzar en la materia.
Resultados.
El perfil profesional del médico generalista debe considerar la cirugía mínimamente invasiva como una habilidad dentro de su formación, de forma similar a las de la cirugía abierta tradicional. Para ello, es necesario afrontar coherentemente el cambio en la teoría y educación quirúrgica, el cambio en la demanda de servicios y procedimientos quirúrgicos, así como fortalecer el papel activo del médico general en el equipo quirúrgico.
Conclusiones.
Es necesario modificar el paradigma educativo en cirugía desde la formación médica de pregrado. Se propone un modelo de aprendizaje experiencial de cirugía mínimamente invasiva y se establecen las habilidades basadas en actividades profesionales confiables, necesarias para el perfil profesional del médico generalista del siglo XXI.
Palabras clave
Ubicación
Revista Colombiana de Cirugía, 37(3), 364-376.
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- Facultad de Medicina [1345]