Professional activities to entrust: towards a standardization of language and meaning in Spanish and Portuguese
Actividades profesionales a confiar: hacia una estandarización del lenguaje y significado en español y portugués

Item Links
URI: http://hdl.handle.net/10818/58152Visitar enlace: https://www.medigraphic.com/pd ...
DOI: 10.22201/fm.20075057e.2022.43.22437
Compartir
Statistics
View Usage StatisticsBibliographic cataloging
Show full item recordAuthor
Marcus Vinicius, Melo de Andradea; López, María José; Domínguez Torres, Luis Carlos; Durán Pérez, Verónica Daniela; Durante, Eduardo; Gutiérrez Barreto, Samuel Eloy; Gutiérrez Sierra, Manuel Eduardo; García Casallas, Julio César Francischettig, Ieda; Mora Melanchthonh, Isabel Eugenia; Sánchez Mendiolad, Melchor; ten Catei, OlleDate
2022Abstract
The EPA approach has had a great impact on medical education since it emerged in 2005. Its dissemination across different regions of the world has required translation into several languages, and has sometimes generated confusion of terminology and meaning. This article is the result of a consensus regarding the translation of key terms for understanding the approach in Spanish and Portuguese. It was carried out through a process of analyzing the meaning of each term in the linguistic context and the reality of the training of health professionals in Latin America. It was led by twelve professionals, teachers and academics involved in the implementation and training with EPAs in eight countries, who took part as leaders, facilitators or participants in the International Ins and Outs of EPAs 2021 Course for Latin America. El enfoque de EPAs ha tenido un gran impacto en la educación médica desde que surgió en 2005. Su difusión a través de diferentes regiones del mundo ha requerido traducción a varios idiomas, y en algunas ocasiones ha generado confusiones terminológicas y de significado. Este artículo es el resultado de un consenso respecto de la traducción de términos clave para la comprensión del enfoque en español y portugués. Se llevó a cabo a través de un proceso de análisis de significado de cada término en el contexto idiomático y de la realidad de la formación de profesionales de la salud en Latinoamérica. Estuvo a cargo de doce profesionales, docentes y académicos involucrados en la implementación y formación con EPAs en ocho países, que formaron parte como responsables, facilitadores o participantes del International Course Ins and Outs of EPAs 2021 para Latinoamérica.
Keywords
Ubication
Investigación en educación médica, 11(43), 99-107
Collections to which it belong
- Facultad de Medicina [1459]