Show simple item record

Promover la convivencia Escolar: una propuesta de intervención

dc.contributor.authorRodríguez, María Clara
dc.contributor.authorVaca, Patricia
dc.date.accessioned2023-07-21T14:04:31Z
dc.date.available2023-07-21T14:04:31Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationRodriguez, M.C.,Vaca, P.(2010), Promover la convivencia escolar. Aletheia. 33(49),279-289es_CO
dc.identifier.issn1413-0394
dc.identifier.otherhttps://www.redalyc.org/pdf/1150/115021494016.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/55917
dc.description12 páginases_CO
dc.description.abstractThis article describes a proposal for a community intervention in school coexistence, from the results of a participative action research, which looked for the characteristic ways of interaction in a school context (Rodríguez, Vaca, Hewitt & Martínez, 2009). While the starting point was the presence of bullying in school spaces, the community approach allowed us to conclude that, beyond bullying among peers, it existed a form of exclusion relationship between the members of the school. The proposal is aimed at parents, teachers, students and principals of the participating school, and it were based on achieving four objectives. The first objective was related to the critical analysis of Coexistence Guide, a framework document that guides the educational task. The second objective addressed the design and development of a psycho educational program to promote teamwork, conflict management, roles and interactions in daily life. Finally it was considered important to include individual counseling and / or family to community members who request it and the need for net working. Currently the proposal is implemented as part of a third phase of research.en
dc.description.abstractSe describe una propuesta de intervención comunitaria en convivencia escolar, a partir de los resultados obtenidos en una investigación previa (Rodríguez, Vaca, Hewitt & Martínez, 2009) que buscaba caracterizar las formas de interacción en un contexto escolar. Si bien el punto de partida lo constituyó la presencia de intimidación en los espacios escolares, el acercamiento a la comunidad nos permitió concluir, que más allá de la intimidación entre pares, existía en la escuela una forma de relación excluyente entre sus integrantes. La propuesta dirigida a los padres, profesores, alumnos y directivos de la escuela participante, se fundamentó en el logro de cuatro objetivos. El primero relacionado con el análisis crítico del Manual de Convivencia, como documento Marco, que orienta el quehacer educativo. El segundo se dirigió al diseño y desarrollo de un programa psicoeducativo que promoviera el trabajo en equipo, la gestión del conflicto, los roles y las interacciones en la cotidianidad. Los dos últimos relacionados con la asesoría psicológica individual y/o familiar a los miembros de la comunidad y la necesidad de trabajo en red. Actualmente se implementa la propuesta como parte de una tercera fase de investigación.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherAletheiaes_CO
dc.relation.ispartofseriesAletheia, núm. 33, septiembre-diciembre, 2010, pp. 179-189
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.sourceIntellectum Repositorio Universidad de La Sabanaes_CO
dc.subject.otherCoexistenceen
dc.subject.otherschoolingen
dc.subject.othercommunity interventionen
dc.titlePromoting school coexistence: a proposal for interventionen
dc.titlePromover la convivencia Escolar: una propuesta de intervenciónes_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO
dc.identifier.doi10.11144/Javeriana.UPSY12-4.nqqu


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternationalExcept where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International