Invisible Boundaries in the Construction of Ethnic identity: A systemic development perspective
Fronteras invisibles en la construcción de la identidad étnica: Una perspectiva de desarrollo sistémico
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URI: http://hdl.handle.net/10818/55914Visitar enlace: https://journals.sagepub.com/d ...
ISSN: 1354-067X
DOI: 10.1007/s12124-010-9151-6
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2012Abstract
The study of the construction of an ethnic identity is the central theme in the research carried out by Haan and Leander (2011). They analyze the dialogical relationships that occur in social spaces, which serve as mediators for forging the identity of children and young people. Analysis allows them to characterize the social representations and patterns, which provide information on the personal positions (and counter-positions) constructed among different ethnic groups. However, we, being situated in the systemic perspective of development, offer a route which does not oppose the proposals of the authors, but on the contrary, we consider that it could be complementary for the understanding of this phenomenon, since we assume that the development of each person is open by nature and that it is in constant interaction with other systems (family, academic, social and cultural). This interaction generated its own dynamics which makes new forms of organization possible and contributes to the construction of identity. We support our reflections with cases of Latin American students who recount situations related to the construction of identity. Our conclusions are directed towards recognizing that this phenomenon is complex and requires analysis from different points of view, which contributes to its understanding El estudio de la construcción de una identidad étnica es el tema central de la investigación realizada por Haan y Leander (2011). Analizan las relaciones dialógicas que se dan en los espacios sociales, que sirven como mediadores para forjar la identidad de los niños y jóvenes. El análisis les permite caracterizar las representaciones y patrones sociales, que brindan información sobre las posiciones (y contraposiciones) personales construidas entre diferentes grupos étnicos. Sin embargo, nosotros, al estar situados en la perspectiva sistémica del desarrollo, ofrecemos una ruta que no se opone a las propuestas de los autores, sino por el contrario, consideramos que podría ser complementaria para la comprensión de este fenómeno, ya que asumimos que la el desarrollo de cada persona es abierto por naturaleza y que está en constante interacción con otros sistemas (familiar, académico, social y cultural). Esta interacción generó una dinámica propia que posibilita nuevas formas de organización y contribuye a la construcción de la identidad. Apoyamos nuestras reflexiones con casos de estudiantes latinoamericanos que relatan situaciones relacionadas con la construcción de la identidad. Nuestras conclusiones van encaminadas a reconocer que este fenómeno es complejo y requiere un análisis desde diferentes puntos de vista, lo que contribuye a su comprensión.
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Culture & Psychology, 18(2) 261–271
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- Facultad de Psicología [176]