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Bien común clásico y Estado

dc.contributor.authorRivas, Pedro
dc.date.accessioned2023-02-24T14:35:02Z
dc.date.available2023-02-24T14:35:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationRivas, P. (2023). Bien común clásico y Estado. Díkaion, 32(1), e3217. https://doi.org/10.5294/dika.2023.32.1.7es_CO
dc.identifier.issn0120-8942
dc.identifier.otherhttps://dikaion.unisabana.edu.co/index.php/dikaion/article/view/19259
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10818/54159
dc.description22 páginases_CO
dc.description.abstractThis study aims to consider whether it is possible to speak of the common good within the parameters of the State; in other words, whether the State and the common good are even compatible. The starting hypothesis is one of incom-patibility. We will begin by approaching the original meaning of the common good, which has its roots in classical and medieval traditions. Although nume-rous authors have adopted this approach, in our case, it is a matter of pointing out precisely those features of the classical common good that will contrast to a greater extent with the theorization of the State. Therefore, this paper priori-tizes primary sources. Secondly, to tackle the subject matter of this work, we will examine the radical changes in the anthropological and economic-social assumptions that are contemporary to the theorization and emergence of the State and relevant to understand why it makes no sense to speak of the com-mon good in the framework of the State.en
dc.description.abstractEl objeto del presente estudio es considerar si es posible hablar de bien común dentro de los parámetros del Estado. Dicho de otra forma, si Estado y bien común son siquiera compatibles. La hipótesis de partida es la incompatibilidad. Para ello, se hará una aproximación al sentido originario del bien común, que toma sus raíces de la tradición clásica y medieval. Aunque esta aproximación ha sido llevada a cabo por numerosos autores, en este caso se trata de señalar precisamente aquellos rasgos del bien común clásico que van a contrastar en mayor medida con la teorización del Estado. Por ello, en esta exposición se prioriza el acceso a fuentes primarias . En un segundo momento, y de cara a afrontar el objeto mencionado en este trabajo, se consideran los cambios radicales en los presupuestos antropológicos y económico-sociales que son contemporáneos a la teorización y aparición del Estado, y que son relevantes para comprender por qué carece de sentido hablar de bien común en el marco del Estado.es_CO
dc.formatapplication/pdfes_CO
dc.language.isospaes_CO
dc.publisherUniversidad de La Sabanaes_CO
dc.relation.ispartofseriesDíkaion, 32(1), e3217
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherPolitical communityen
dc.subject.otherThomas Aquinasen
dc.subject.otherMacphersonen
dc.subject.otherKarl Polanyien
dc.subject.other|Hobbes.en
dc.subject.otherComunidad políticaes_CO
dc.subject.otherTomás de Aquinoes_CO
dc.subject.otherMacphersones_CO
dc.subject.otherKarl Polanyies_CO
dc.subject.otherHobbeses_CO
dc.titleThe Classical Common Good and the Stateen
dc.titleBien común clásico y Estadoes_CO
dc.typejournal articlees_CO
dc.type.hasVersionpublishedVersiones_CO
dc.rights.accessRightsopenAccesses_CO
dc.identifier.doi10.5294/dika.2023.32.1.7
dc.identifier.eissn2027-5366


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