Journalistic Coverage of Women Candidates for Governor during the 2021 Campaigns in Mexico
Cobertura periodística de las candidatas a la gubernatura durante las campañas de México en 2021
Item Links
URI: http://hdl.handle.net/10818/54153Visitar enlace: https://palabraclave.unisabana ...
ISSN: 0122-8285
DOI: 10.5294/pacla.2022.25.4.8
Compartir
Statistics
View Usage StatisticsBibliographic cataloging
Show full item recordDate
2022Abstract
In the Mexican elections of June 2021, political parties, for the first time, nominated a similar number of men and women candidates for governor of the states in competition. This article presents a quantitative content analy-sis of the journalistic coverage of the political campaigns of these elections with a comparison between men and women candidates. To do this, N = 774 news stories published in 17 newsgroups on the campaigns of Baja Ca-lifornia, Campeche, Chihuahua, Guerrero, Querétaro, and Zacatecas were retrieved. The results show that women appeared less frequently than men as protagonists of news stories, their actions and statements are less re-markable than those of their male counterparts, and their gender is reite-rated to a greater extent. It is concluded that despite gender parity in the number of candidates, women remained underrepresented in the journa-listic information collected. En las elecciones mexicanas de junio de 2021, los partidos políticos por primera vez nominaron a una cantidad similar de candidatos y candidatas a las gubernaturas de las entidades en competencia. Este artículo presenta un análisis de contenido cuantitativo de la cobertura periodística de las campañas políticas para estas elecciones, con una comparativa entre las y los aspirantes. Para ello, se recuperaron N = 774 noticias publicadas en 17 grupos informativos sobre las campañas de Baja California, Campeche, Chihuahua, Guerrero, Querétaro y Zacatecas. Los resultados muestran que las mujeres aparecieron con menor frecuencia que los hombres como protagónicas de las noticias y, además, que sus acciones y declaraciones son menos remarcadas que las de sus homólogos hombres; por último, indican que su género es reiterado en mayor medida. Se concluye que, a pesar de tratarse de una contienda de paridad de género en número de aspirantes, las mujeres permanecieron subrepresentadas en la información periodística recolectada.
Keywords
Ubication
Palabra Clave, 25(4), e2548