Educational Technology on Urinary Incontinence during Pregnancy: Development and Validation of an Online Course for the Brazilian Population
Tecnología educativa sobre incontinencia urinaria durante el embarazo: desarrollo y validación de un curso en línea para Brasil
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URI: http://hdl.handle.net/10818/54142Visitar enlace: https://aquichan.unisabana.edu ...
ISSN: 1657-5999
DOI: 10.5294/aqui.2023.23.1.3
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Rocha Vaz Tanaka, Jaiana; Jardel Feitosa Sousa, Kayo Henrique; Pereira Alves, Paulo Jorge; Guerra, Maria João Jacinto; Barata Gonçalves, Patrícia Daniela; Pinheiro Landim Almeida, Camila AparecidaDate
2023Abstract
Objective: To describe the development and validation process of an online course on urinary incontinence during pregnancy in Brazil. Ma-terials and methods: This methodological study followed an online course’s literature search, development, and validation steps. A total of 22 specialists participated in the validation step, and the content va-lidity index (CVI) was used. Fifty-one Physical Therapy students (target audience) also participated in the Suitability Assessment of Materials. Results: The synthesis reached in the integrative review provided the basis for the course’s theoretical content, which was regarded as suit-able by the specialists regarding its content, language, presentation, stimulation/motivation, and cultural adequacy (CVI = 0.99). The tar-get audience considered the course organized, easily understandable, engaging, and motivational, with a positive response index ranging from 84.3 % to 100 %. Conclusions: The Brazilian version of the online course was considered sufficiently adequate in content and interface quality by both specialists and the target audience. Objetivo: describir el proceso de desarrollo y validación de un curso en línea sobre incontinencia urinaria durante el embarazo en Brasil. Materiales y método: se trata de un estudio metodológico que contempló las etapas de recolección bibliográfica, elaboración y validación de un curso en línea. La validación contó con la participación de 22 expertos y se empleó el índice de validación de contenido (IVC). Además, participaron 51 estudiantes del pregrado en Fisioterapia (público objetivo) en la Evaluación de Idoneidad de los Materiales. Resultados: la síntesis adquirida en la revisión integrativa fundamentó el contenido teórico del curso, considerado adecuado por los expertos en cuanto al contenido, el lenguaje, la presentación, la estimulación/motivación y la adecuación cultural (IVC = 0,99), así como la apariencia/interfaz (IVC = 0,95). El público objetivo consideró el curso organizado, de fácil entendimiento, atractivo y motivador, con un índice de concordancia en respuestas positivas entre 84,3 % y 100 %. Conclusiones: la versión brasileña del curso en línea desarrollado se consideró lo suficientemente adecuada en términos de contenido y calidad de la interfaz, tanto por parte de los expertos como del público objetivo.
Keywords
Ubication
Aquichan, 23(1), e2313