Safety of Healthcare Workers in the Context of the COVID-19 Pandemic: Nurses’ Understanding
Seguridad del profesional de salud en el marco de la pandemia de covid-19: comprensión de enfermeros
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URI: http://hdl.handle.net/10818/52067Visitar enlace: https://aquichan.unisabana.edu ...
ISSN: 1657-5997
DOI: 10.5294/aqui.2022.22.4.3
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Stein Backes, Dirce; Ariane Bär, Karen; Freitas Rodrigues, Cristina dos Santos de; Pereira Santini, Tanise; Lopes de Freitas Lomba, Maria de Lurdes; Santini Costenaro, Regina GemaDate
9/26/2022Abstract
Objective: To understand the meaning of worker safety in healthcare during a pandemic from the perspective of nurses, based on interven-tions related to continuing education in health. Materials and method: This action-research study is based on the constructivist paradigm. The study was conducted between August 2020 and April 2021 through open individual interviews, mediated by guiding questions without prior validation. The interviews were conducted with 19 nurse manag-ers of inpatient units who had previously participated in a schedule of continuing education interventions in a university hospital in the South region of Brazil. Research data were analyzed based on Mi-nayo’s thematic content analysis. Results: The research data resulted in two thematic categories: “Reframing knowledge and professional practices” and “From banalization to resumption of preventive care.” The categories indicate that, in addition to specific and normative educa-tional processes, it is necessary to promote self-reflection and individual and collective self-examination. Conclusions: From the understanding of nurses, the pandemic period aroused greater reflection and self- examination among nursing/health professionals, especially concerning preventive health care, which is addressed as secondary. Objetivo: comprender el significado de seguridad del profesional de salud en período pandémico desde la perspectiva de enfermeros, a partir de intervenciones relacionadas a la educación permanente en salud. Materiales y método: se trata de una investigación acción fundamentada en el paradigma constructivista. El estudio se llevó a cabo entre agosto de 2020 y abril de 2021, por medio de entrevistas individuales abiertas, mediadas por cuestiones orientadoras, sin validación previa, con los 19 enfermeros gestores de unidades de hospitalización que previamente habían participado en un cronograma de intervenciones de educación permanente en salud, en un hospital de enseñanza del sur de Brasil. Se trataron los datos con base en el análisis de contenido temático de Minayo. Resultados: los datos de la investigación resultaron en dos categorías temáticas: “(Re)significación de saberes y prácticas profesionales” y “De la banalización a la retomada de cuidados básicos”. Tales categorías denotan que, más allá de procesos educativos puntuales y normativos, es necesario despertar la autorreflexión y autocrítica individual y colectiva. Conclusiones: desde la comprensión de enfermeros, el período pandémico ha despertado mayor reflexión y autocrítica entre los profesionales de enfermería/salud, principalmente en relación con los cuidados básicos de salud, los que con frecuencia quedan relegados a un segundo plano.
Ubication
Aquichan, 22(4), e2243