Improving food security with farmers' markets in Bogotá, Colombia : A logistics perspective
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URI: http://hdl.handle.net/10818/51587Compartir
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Granados Rivera, DanielaAsesor/es
Mejía Delgadillo, Gonzalo EnriqueDate
2022-05-17Abstract
Farmers’ markets are a potential strategy to mitigate food insecurity since they can serve
fresh food (especially fruits and vegetables) to cities without the complex structure of
traditional food supply chains. These markets are part of short supply chains that connect
producers directly with clients without intermediaries. However, the planning of this supply
strategy has been empirical, sometimes locating markets where they are not necessary.
Only a few studies in the literature have analyzed the farmers’ market network design, but
they have not considered the market behavior related to the consumers’ preferences. This is
the reason for this study. Considering the market environment, we developed a competitive
facility location problem to design a network of farmers’ markets. To this goal, we
employed a mixed-integer nonlinear programming model. As factors that affect the
selection of a seller, we used price, distance, and waiting time to measure the quality of
service. Due to its inherent difficulty, we developed a beam search algorithm integrating a
greedy randomized component as an approximate solution method compared to the exact
solutions of this model. The results present a high-quality algorithm performance with
computational times lower and gaps of no more than 2%. This model was applied in a case
study in Bogotá, where we found that the most critical factors to increase the demand
captured by farmers’ markets are low prices and the maximum number of farmers’ markets
to open per week. However, the market share is not larger than 0.5%; hence it is necessary
to consider other policies for its working. Los mercados campesinos son una estrategia potencial para mitigar la inseguridad
alimentaria, ya que pueden proveer alimentos frescos (especialmente frutas y verduras) a
las ciudades sin la compleja estructura de las cadenas tradicionales de suministro de
alimentos. Estos mercados consisten en cadenas de suministro cortas que conectan a los
productores directamente con los clientes sin intermediarios. Sin embargo, la planificación
de esta estrategia de abastecimiento ha sido empírica, ubicando en ocasiones los mercados
donde no son necesarios. Sólo cuatro estudios en la literatura han analizado el diseño de la
red de mercados campesinos, pero no han considerado el comportamiento del mercado
relacionado con las preferencias de los consumidores. Este es el motivo de este estudio.
Teniendo en cuenta el entorno del mercado, desarrollamos un competitive facility location
para diseñar una red de mercados campesinos. Para ello, empleamos un modelo de
programación no lineal de enteros mixtos. Como factores que afectan a la selección de un
vendedor, utilizamos el precio, la distancia y el tiempo de espera para medir la calidad del
servicio. Desarrollamos un algoritmo beam search que integra un componente greedy
aleatorio como método de solución aproximada para encontrar buenos resultados en
comparación con las soluciones exactas de este modelo. Los resultados presentan que el
rendimiento del algoritmo es de alta calidad, con tiempos computacionales muy bajos y
desfases no superiores al 2%. Este modelo fue aplicado en un estudio de caso en Bogotá,
donde encontramos que los factores más críticos para aumentar la demanda captada por los
mercados campesinos son los precios bajos y el número máximo de mercados a abrir por
semana. Sin embargo, la demanda captada no supera el 0,5%, por lo que es necesario
considerar otras políticas para el funcionamiento de los mercados campesinos.