Self-regulatory strategies used by sixth graders to learn english in an E-learning environment
Visualizar/ Abrir
Enlaces del Item
URI: http://hdl.handle.net/10818/50361Compartir
Estadísticas
Ver as estatísticas de usoMétricas
Catalogación bibliográfica
Apresentar o registro completoAsesor/es
Cuesta Medina, Liliana MarcelaData
2022-10-28Resumo
Este estudio de caso cualitativo identificó, analizó y categorizó las estrategias utilizadas por un grupo de veintidós estudiantes para aprender inglés en un entorno de e-learning. Además, encontró la correlación entre el uso de estrategias de los estudiantes y su desempeño oral en inglés, y exploró las percepciones de los estudiantes sobre su aprendizaje de idiomas en un entorno virtual. El estudio se realizó con estudiantes de grado sexto del nivel básico de inglés según el Marco Común Europeo para las lenguas, en un colegio virtual del sector privado en Sogamoso, Colombia. Los participantes reportaron dificultades relacionadas con su comunicación oral en inglés, así como la capacidad de autorregular su aprendizaje. Cuando los alumnos no gestionan su aprendizaje en un entorno virtual, se enfrentan a la procrastinación, la falta de interés, la pérdida del año escolar, la frustración, el estrés, la presión y la prisa, lo que provoca la deserción escolar. Los datos se recolectaron a través del Cuestionario de Aprendizaje Autorregulado en Línea (OLSQ), entrevistas semiestructuradas y el diario del tutor, los cuáles se analizaron a través de los métodos de teoría fundamentada y mixta. This qualitative case study identified, analyzed, and categorized the strategies used by a group of
22 students to learn English in an e-learning environment. The study was conducted with Basic
English level sixth graders at the ‘basic English’ level as per the CEFR at a private virtual school
in Sogamoso, Colombia. Data were collected from the online self-regulated learning
questionnaire, semi-structured interviews, and teacher’s journals. Data analysis included a mixed
methods approach and grounded theory. Results identified a correlation between learners’
strategies use and their English-speaking performance and explored learners’ perceptions of their
language learning in an online environment. Participants revealed difficulties related to their
English oral communication as well as the ability to self-regulate their learning. When learners
do not manage their learning in an e-learning environment, they face procrastination, lack of
interest, school year failure, frustration, stress, pressure, and hurry, which cause school dropouts.
Results revealed participants’ use self-regulatory strategies at a medium level.
Additionally, semi-structured interviews provided further insight into the results from the
questionnaire. The following categories emerged from the interviews data: cognitive,
metacognitive, socio-affective, and motivational strategies employed by the e-learners. The study
provides insight into the online learning field and the importance of training pupils in learning
strategies, promoting collaborative learning, creating opportunities for interacting, and designing
a cross-curricular instrument to invite online learners to continuously self-evaluate their learning
process.