Body(ies), Communication, and Culture. Academic Assessment of the Bodyand Corporality as Subject Mattersof Communication
Cuerpo(s), comunicación y cultura. Balance académico sobre el cuerpo y la corporalidad como objetos de estudio de la comunicación
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URI: http://hdl.handle.net/10818/49837Visitar enlace: https://palabraclave.unisabana ...
ISSN: 0122-8285
DOI: 10.5294/pacla.2021.24.4.3
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Rizo García, MartaData
12/13/2021Resumo
Communication has privileged the study of the so-called media and addres-sed interpersonal and intersubjective processes to a much lesser extent; per-haps, this is why there are not many reflections on the body and corporality in this field. Beyond studies on interpersonal communication or the cate-gories referring to non-verbal communication, reflection on the corporeal nature of communication and bodies —understood as vehicles for com-munication or means of communication of individuals with the world— is undoubtedly insufficient. These pages present a general assessment of the body as a subject matter of communication in the Ibero-American scholarly environment to pose some challenges to communication research —which is also cultural research—, whose subject matter continues to be questio-ned. As a theoretical essay, this paper uses a documentary method with a specific historiographic view since it is interested in providing an overview of the place that reflection on the body has occupied in communication re-search. Although the body and corporality have not been topics historically considered by communication research, their approach in our knowledge domain gives rise to suggestive research topics in the current communica-tive ecology, overshadowed somehow and in particular contexts by digital communication. Thus, incorporating the body and corporality as theme li-nes in the reflection on communication and culture can undoubtedly en-rich the academic field concerned theoretically and empirically. El campo de la comunicación ha privilegiado el estudio de los llamados medios de comunicación y en mucha menor medida ha atendido procesos interpersonales e intersubjetivos. Quizás por ello no son muchas las reflexiones sobre el cuerpo y la corporalidad realizadas en el campo de la comuni categorías referidas a la comunicación no verbal, es sin duda insuficiente la reflexión en torno a la naturaleza corporal de la comunicación y a los cuerpos, entendidos como vehículos para la comunicación o medios de comunicación de los sujetos con el mundo. Estas páginas presentan un balance general de la presencia del cuerpo como objeto de estudio de la comunicación en el ámbito académico iberoamericano, para plantear algunos retos a la investigación en comunicación –que es también investigación de la cultura–, cuyo objeto de estudio sigue siendo, en ocasiones, puesto en cuestión. Al tratarse de un ensayo teórico, en este texto se usa una metodología documental, con cierta mirada historiográfica, pues interesa presentar un panorama del lugar que ha ocupado la reflexión sobre el cuerpo en la investigación sobre la comunicación. Aunque históricamente el cuerpo y la corporalidad no han sido temas muy tomados en cuenta en la investigación en comunicación, su abordaje en nuestro campo de conocimiento da lugar a temas de investigación sugerentes en la actual ecología comunicativa, dominada, en cierto modo y en ciertos contextos, por la comunicación digital. Por ello, incorporar el cuerpo y la corporalidad como ejes temáticos en la reflexión sobre la comunicación y la cultura puede, sin duda, enriquecer, en términos teóricos y empíricos, el campo académico en cuestión.
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Ubicación
Palabra Clave, 24(4), e2443