Estrategia de cuidado que contribuya a modular la incertidumbre de padres de niños hospitalizados en la unidad de cuidado intensivo pediátrica en una institución de tercer nivel de la ciudad de Bogotá
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URI: http://hdl.handle.net/10818/49374Compartir
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Romero Castrillón, Yenny PaolaAsesor/es
Gómez López, Ginna LizbethFecha
2021-07-12Resumen
Este proyecto tiene como fin implementar una estrategia de cuidado que contribuya a modular la incertidumbre de padres de niños hospitalizados en la unidad de cuidado intensivo pediátrica en una institución de tercer nivel de la ciudad de Bogotá mediante el diseño de una estrategia educativa. Durante la hospitalización de un hijo en una unidad de cuidados intensivos pediátricos, la percepción de incertidumbre en los padres se ve modificada de forma negativa, no solo asociado al estado de salud del niño sino al desconocimiento acerca del entorno y el manejo de las unidades de cuidado intensivo. Partiendo de esta necesidad el presente proyecto de gestión plantea el diseño de una estrategia de cuidado que contribuya a modular la incertidumbre de padres de niños hospitalizados en dicha unidad. Se fundamenta en el modelo de la teoría de Merle Mishel sobre incertidumbre, la cual brinda herramientas desde la valoración y posterior modulación de la incertidumbre en los procesos de enfermedad. The purpose of this project is to implement a care strategy that contributes to modulate the
uncertainty of parents of children hospitalized in the pediatric intensive care unit in a tertiary
institution in the city of Bogotá through the design of an educational strategy.
During the hospitalization of a child in a pediatric intensive care unit, the perception of uncertainty
in the parents is negatively modified, not only associated with the child's health status but also with ignorance about the environment and the management of the units of care. intensive care.
Based on this need, this management project proposes the design of a care strategy that
contributes to modulating the uncertainty of parents of children hospitalized in said unit. It is based
on the model of Merle Mishel's theory of uncertainty, which provides tools from the assessment
and subsequent modulation of uncertainty in disease processes.
A personalized and individualized intervention is carried out with each of the participating parents
where not only information about the context and general management of the unit is provided, but
each one is listened to from their experience, identifying which are the most prevalent agents in
the increase of uncertainty, being able to guide the intervention in solving doubts and reinforcing
knowledge.
As a result, visiting hours are identified as a common agent that generates uncertainty, since
parents refer to wanting to be with their children all the time; the intervention is guided to clarify
the need for isolation and control of visits derived from the treatments and well-being of the child;
At the end of the intervention, the majority of parents report understanding the needs of visiting
hours.