Strategic communication practices by consultants in Colombia by consultants in Colombia
Prácticas de comunicación estratégica de consultores en Colombia
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URI: http://hdl.handle.net/10818/48501Visitar enlace: https://www.emerald.com/insigh ...
ISSN: 1356-3289
DOI: 10.1108/CCIJ-06-2019-0066
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Preciado Hoyos, ÁngelaData
2020-04-21Resumo
Purpose
The purpose of this study is to determine the perception of communication and PR agency directors in Colombia regarding strategic communication and its relationship with consultancy when involved with three types of activities: bringing the context close to the organization, providing new knowledge and facilitating change.
Design/methodology/approach
This paper provides an exploratory study based on semi-structured interviews of a sample of 55 communication and PR agency directors.
Findings
Among the directors interviewed, there are different criteria concerning strategic communication and the services this entails. Although the literature mentions that consultancy should focus on counseling, accompanying, advising and orienting without making decisions for the client or performing any operative activities, many Colombian agencies offer these services, in addition to other technical ones. This is because these are the most requested ones by their clients and so are important in acquiring contracts in the country's communication sector.
Research limitations/implications
The limitation of this study is the absence of a regularly and systematically updated directory and database with the current size of the communications sector and its yearly revenue in Colombia.
Practical implications
Lack of consensus regarding strategic communication consultancy may lead to unfair competition on prices and confounding strategic and nonstrategic services in the market.
Social implications
New academic knowledge for the communication practices in communication agencies in Colombia and Latin America.
Originality/value
This article arises from initial research done in Colombia on the perceptions of the communication sector's directors regarding the meaning of strategic communication and key capacities in the provision of services under that remit. Propósito
El propósito de este estudio es determinar la percepción de los directores de agencias de comunicación y relaciones públicas en Colombia sobre la comunicación estratégica y su relación con la consultoría cuando se involucran en tres tipos de actividades: acercar el contexto a la organización, aportar nuevos conocimientos y facilitar el cambio.
Diseño/metodología/enfoque
Este artículo proporciona un estudio exploratorio basado en entrevistas semiestructuradas de una muestra de 55 directores de agencias de comunicación y relaciones públicas.
Recomendaciones
Entre los directivos entrevistados existen diferentes criterios en cuanto a la comunicación estratégica y los servicios que esta conlleva. Si bien la literatura menciona que la consultoría debe enfocarse en asesorar, acompañar, asesorar y orientar sin tomar decisiones por el cliente ni realizar actividades operativas, muchas agencias colombianas ofrecen estos servicios, además de otros técnicos. Esto se debe a que estos son los más solicitados por sus clientes y por lo tanto son importantes en la adquisición de contratos en el sector de comunicaciones del país.
Limitaciones / implicaciones de la investigación
La limitación de este estudio es la ausencia de un directorio y una base de datos actualizados regular y sistemáticamente con el tamaño actual del sector de las comunicaciones y sus ingresos anuales en Colombia.
Implicaciones prácticas
La falta de consenso con respecto a la consultoría de comunicación estratégica puede conducir a una competencia desleal en los precios y confundir los servicios estratégicos y no estratégicos en el mercado.
Implicaciones sociales
Nuevos saberes académicos para las prácticas comunicativas en las agencias de comunicación en Colombia y América Latina.
Originalidad/valor
Este artículo surge de una investigación inicial realizada en Colombia sobre las percepciones de los directivos del sector de la comunicación sobre el significado de la comunicación estratégica y las capacidades clave en la prestación de los servicios bajo esa competencia.
Palabras clave
Ubicación
Comunicaciones Corporativas: Una Revista Internacional , vol. 25 núm. 2, págs. 227-242.
Volumen 25 Número 2
Colecciones a las que pertenece
- Facultad de Comunicación [190]