All We Need is a Boost! Using Multimodal Tools and the Translanguaging Strategy: Strengthening Speaking in the EFL Classroom
¡Todo lo que necesitamos es un impulso! Uso de herramientas multimodales y la estrategia de translenguaje: fortalecimiento del habla en el aula de inglés como lengua extranjera
Item Links
URI: http://hdl.handle.net/10818/48424Visitar enlace: https://www.igi-global.com/art ...
ISSN: 21557101
DOI: 10.4018/IJCALLT.2020070103
Compartir
Statistics
View Usage StatisticsBibliographic cataloging
Show full item recordAuthor
Caro Torres, María Catalina; Sarmiento Salamanca, Yuri Natali; Camargo Cely, Jennyfer Paola; Bautista Aguilar, Jose LeonardoDate
2020Abstract
This article reports a qualitative case study about the implementation of a translanguaging strategy with EFL learners belonging to the Language Learning Support programs at a private university, who struggled when speaking in English. In order to address this problem, this strategy aim to help participants to reflect and self-direct their oral performance development. Multimodal tools were used for learners to undertake a specific course of action to cope with their speaking difficulties. Data gathered from tutor's journals, student's e-portfolio and interviews, showed how confidence and self-regulation were fostered after including student's mother tongue and ICT tools. These findings suggest a need to expand this implementation with learners of different proficiency levels who also find it difficult to verbally express their ideas. Moreover, it takes a look at the use of the mother tongue as an advantage rather than as an obstacle to learning a foreign language. Este artículo reporta un estudio de caso cualitativo sobre la implementación de una estrategia de translenguaje con estudiantes de EFL pertenecientes a los programas de Apoyo al Aprendizaje de Idiomas en una universidad privada, que tenían dificultades para hablar en inglés. Para abordar este problema, esta estrategia tiene como objetivo ayudar a los participantes a reflexionar y autodirigir el desarrollo de su desempeño oral. Se utilizaron herramientas multimodales para que los alumnos emprendieran un curso de acción específico para hacer frente a sus dificultades del habla. Los datos recopilados de los diarios de los tutores, el portafolio electrónico de los estudiantes y las entrevistas mostraron cómo se fomentó la confianza y la autorregulación después de incluir la lengua materna de los estudiantes y las herramientas TIC. Estos hallazgos sugieren la necesidad de expandir esta implementación con estudiantes de diferentes niveles de competencia a quienes también les resulta difícil expresar verbalmente sus ideas.
Ubication
International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching (IJCALLT) 10(3)